Cestující si už zvykli na víkendový prodloužený provoz metra. Ulevilo se tak některým přeplněným nočním linkám tramvají. Alespoň to potvrzuje přepravní průzkum, který provedl Ropid.

„Z celkového počtu cca 20 tisíc cestujících, kteří využívali noční tramvajové linky v roce 2006, se jich zhruba čtvrtina přesunula do nových nočních spojů metra a pravidelných denních linek,“ potvrdil Petr Ježdík, vedoucí odboru kvality služby Ropidu.

Průzkum byl proveden po čtyřech letech v polovině října letošního roku.

Nejvytíženější linka 51

Díky tomu, že prodloužené metro odlehčilo největší přepravní špičce během noci, nedochází již v takové míře k přeplňování nočních tramvají, nicméně někde jsou stále kapacitní potíže. „Nejvytíženější je linka 51, které ale pomohla změna trasy linky 56 provedená v září letošního roku, jede nově přes Náměstí Republiky a posiluje tak směr z centra na Prahu 6,“ navázal vedoucí odboru plánování Ropidu Martin Jareš.

Přes zlepšení provozu nočních tramvají by se ale cestující měli přesto dočkat částečných změn. „Právě u nejvytíženější linky 51 kapacitní problémy v některých obdobích přetrvávají. Chceme ještě počkat, jak se bude dále vyvíjet provoz nočního metra a po novém roce to budeme řešit komplexně a některé úpravy linek zřejmě přijdou,“ dodal mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Z průzkumu dále vyplynulo, že nejvíce se v nočních tramvajích jezdí v době od 2.30 do 3.30 hodin, když v roce 2006 to bylo od 1 do 2 hodin. Nejvíce jsou vozy obsazené v úseku Náměstí Republiky-Strossmayerovo náměstí a Karlovo náměstí-Jana Masaryka.

Výběr zajímavých údajů:

Celkem přepraveno cestujících: 14 594 (v roce 2006: 19 780 – provoz byl v roce 2006 o hodinu del­ší)

Nejvytíženější linky:
linka počet cestujících nejvytíženější úseky:
51 2092 centrum > Dejvice
59 1982 centrum > Vršovice, Košíře
54 1881 centrum > Barrandov, Holešovice

Nejméně vytížené linky: 53, 52, 56

Nejzatíženější úseky:
úsek počet cestujících v obou směrech
Václavské náměstí – Jindřišská 2925
Štěpánská – I.P.Pavlova 2301
Národní třída – Národní divadlo 2002

Maximální špičková hodina: 2:30 – 3:30 (v roce 2006: 1:00 – 2:00)

Standard obsazenosti: 70 osob na tramvajový vůz (cca 4 stojící osoby na m2)

Poznámka: maximální obsaditelnost tramvajového vozu je cca 130 osob. Počet nevyhovujících spojů (překročen standard obsazenosti): 27 (v roce 2006: 47)

Procento nevyhovujících spojů: 14% (v roce 2006: 22%)

Úseky s největší obsazeností vozidel:
– Náměstí Republiky > Strossmayerovo náměstí (linky 51, 56)
– Karlovo náměstí > Jana Masaryka (linky 57, 59)
– Karlovo náměstí > Smíchovské nádraží (linka 54)
– Václavské náměstí > Olšanské náměstí (linka 58)