Proč už tramvaje necinkají při rozjezdu? Chodci prý zvonění nevnímali
Cestující, kteří využívají pražskou hromadnou dopravu, se diví, proč tramvaje před odjezdem ze stanice necinkají. Na tuto skutečnost upozornili v diskusních příspěvcích ke kampani s názvem „Neskákej mi pod kola“, kterou před časem spustil dopravní podnik, a to kvůli nárůstu střetů tramvají s chodci. Loni se takových nehod v Praze událo 104, o život při nich přišlo rekordních osm lidí.
„Nevím, jestli jsem si toho všiml jen já, ale tramvaje při rozjezdu ze zastávky už necinkají. To mi přijde samo o sobě dost nešťastné, protože většinou před sebou mají přechod. Pak se není čemu divit, že je víc a víc srážek s chodcem,“ píše uživatel Štěpán v příspěvku pod článkem o kampani.
Lidé si zvykli
Mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková potvrdila, že bylo cinkání tramvaje před odjezdem tramvaje povinné, ale před pár lety jej novelizované předpisy zrušily. „Neustálým zvoněním se snižovala pozornost chodců, jinými slovy: množství zvonění vyvolalo jejich rezistentní chování, chodci nevnímali a při nouzovém zvonění nereagovali. Cílem bylo snížit počet zvonění, která tuto rezistenci vyvolávala,“ uvedla Řehková.
Dopravní podnik tvrdí, že podle statistik mimořádných událostí konec zvonění před rozjezdem vozu nezvýšil počet střetů chodců s tramvajemi. Jejich příčinou je prý nekázeň a nepozornost chodců při samotné jízdě tramvaje prakticky v jakémkoli místě (náhlé vkročení do jízdní dráhy tramvaje, chůze na červenou apod.).
„Velmi vysoké procento při těchto střetech jde rovněž na vrub používání sluchátek, mobilních telefonů a obecně snížení pozornosti chodců,“ vyjmenovala důvody Aneta Řehková.
Podle dopravního podniku tak není žádný důvod opětovně zavést povinnost používat zvonění před rozjezdem soupravy. Ničemu to prý nepomůže.