VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proč je metro zavřené? Bude trvanlivější a tišší

Praha – Vytrhaný kus kolejiště metra i hodně již udělané práce. To bylo v pondělí vidět v tunelu trasy C u stanice Muzeum. Kvůli výměně pražců a dalším pracím jako jsou výměny dilatačních spár před Nuselským mostem a konzol napájecí koleje zůstane až do neděle mimo provoz centrální část červené linky, která patří k nejfrekventovanějším. Znovu se rozjede 10. července. Záměrně se pracuje v období svátků, kdy se méně jezdí do práce, navíc si hodně lidí bere dovolenou a Praha se vyklidňuje.

3.7.2017
SDÍLEJ:

Praha (3. 7. 2017) – Dopravní podnik mění na trase C metra vysloužilé dřevěné pražce za železobetonové v kolejišti mezi stanicemi Muzeum a I. P. Pavlova. Vyžádalo si to uzavření úseku mezi stanicemi Pražského povstání a Florenc, a to od 1. do 9. června.Foto: Deník / Holakovský Milan

„Stihneme to v termínu,“ ujistil Deník stavbyvedoucí Tomáš Hezoučký, podle jehož slov se pracuje dnem i nocí, na směně se činí padesát lidí – a po zahájení prací se neobjevilo nic, s čím by se nepočítalo. Ondřej Krulikovský, který je v pražském dopravním podniku vedoucím služby Stavby a tratě, upřesnil, že hlavní práce mají být hotovy již ve čtvrtek. Pak se v rekonstruovaném úseku začne s obnovou zabezpečovacího zařízení. Podle Krulikovského se mění 528 pražců mezi stanicemi I. P. Pavlova, což obnáší asi 350 metrů trati na druhé staniční koleji.

Beton místo dřeva

Dožívající a místy i pohnilé či uvolňující se dřevěné pražce pokládané stavbaři při budování metra v roce 1972 (provoz pak byl zahájen v roce 1974) nyní nahrazují železobetonové s podstatně další životností, které navíc díky jinému způsobu uložení přispění ke snížení hlučnosti: rázy budou tlumeny a ne jako dosud přenášeny přímo na konstrukci tunelu.
Práce podle stavbyvedoucího Hezoučkého začaly v první fázi geodetickým zaměřením.

Pak již došlo na bourání kolejiště, po kterém soupravy naposled projely v pátek večer. Začíná se vyřezáním středových částí pražců, takže na místě zůstanou jen krajní třetiny. Povolení matic držících kolejnice, aby je bylo možno odmontovat, obstará motorem poháněný stroj. Následuje odstraňování okrajových částí pražců: každá se nejprve u strany nadzdvihne a pak ji pár ran palicí – tohle se dělá manuálně – vyrazí z betonového lože. Poté dojde na dočištění – a po penetraci může být nový pražec osazen a vyrovnán do přesné pozice. Nakonec se pomaličku pečlivě zalévá speciálním lepidlem určeným přímo na pražce. To bude za provozu nejen zajišťovat pevnost, ale také tlumit vibrace.

Všechno naráz? Ne!


Nemohlo by to však jít rychleji? „Pražců je velký počet – a také musíme dodržovat technologické předávky na tvrdnutí lepidla,“ vysvětlil Deníku Hezoučký. Ovšem pozor: nelze přehlédnout, že nový je pouze každý druhý pražec; polovina zůstává původních. Dřevěných. I ty však už dosloužily.

Na svém místě nezůstanou, dojde na ně řada o den později. Nebylo by však rychlejší nepracovat ob pražec, ale vzít to z jedné vody načisto? Kdepak; tenhle postup má svůj důvod. „Zajistí, aby byla zachována geometrická poloha koleje i další parametry jako jsou převýšení či vzepětí,“ uvedl Hezoučký. „Jde o geometrickou polohu, výšku a směr,“ potvrdil i Krulikovský. Inu – laické návrhy, jak práce uspíšit, aby výluka nemusela být devítidenní, u odborníků neobstojí…

Pokračování v listopadu


Podobné práce, které si vyžádají uzavření dalších úseků metra, jsou plánovány i do budoucna. Ještě letos – v termínu od 17. do 19. listopadu – dojde na úseky Pražského povstání–Pankrác a Pankrác–Budějovická. Právě na Budějovické by se pak mělo lidem díky ztišení metra ulevit – tam je totiž podzemní dráha třeba jen šest metrů pod domem. A že hluk obyvatelům vadí, dokládají stížnosti.

Jízda do práce bez metra: půlhodina navíc nestačilaNa cestu do práce jsem si nechal půl hodiny navíc – a vypadá to, že to nebude stačit. S tím se v pondělí svěřil Deníku Jiří středního věku v zaplněném autobusu s označením XC. Ty budou až do neděle jezdit mezi stanicemi metra Pražského povstání a Florenc – v úseku zavřeném kvůli rekonstrukci kolejiště.
Na Pražského povstání si Jiří liboval: vše je dobře značeno a kdo jde s davem, nemůže bloudit. A kdyby přece, jsou tu zelené vesty informátorů. Na stanovišti autobusů ale bylo jasné, že tahle ranní špička bude špičkovější než ve dnech, kdy metro jezdí. Dostat se do prvního autobusu? Marná snaha! Za 75 sekund sice jede další – avšak není zaručeno, že napodruhé uspějete. Pak se nelze divit, že se někteří derou dovnitř už dost razantně.
Na Nuselském mostě mají sice autobusy vyhrazený jízdní pruh, ten je však zatarasený auty. Řidič se snaží proklestit cestu houkačkou, ale vozová hradba ustupuje jen zvolna. Aneta Řehková z dopravního podniku k tomu řekla, že o dohled byla požádána policie. Jak zde, tak dál po trase na magistrále Po sjezdu z Nuseláku ovšem teprve následuje ta pravá kolona. Je slyšet telefonáty spolucestujících; omlouvají se, že budou mít zpoždění. Když volá první paní, lidé otočí hlavy. Třetí či čtvrtý hovor na stejné téma už nikoho nevzruší. To spíš zaujmou debaty spolucestujících hledajících cesty, jak příště jet jinak a jinudy. Že by inspirace?
Postávání v Legerově ulici, jen občas proložené popojetím, se v jakous takous jízdu mění až za křižovatkou s Rumunskou. Na I. P. Pavlova kupodivu autobus opouští jen málo lidí – dojem z metra bývá odlišný – a větší změna přichází až na Muzeu: ve voze se dělá místo aspoň k stání. I debata cestujících zde pokročila: od zvažování možných kombinací autobusů, tramvají a ostatních linek metra k pokrčení rameny: s tím, že v úterý se tohle už nějak přečká – a pak už stejně následují svátky a páteční dovolená…

Autor: Milan Holakovský

3.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 12 200 Kč Ostatní pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: . Pracoviště: Sihev s.r.o. - modletice, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Ivan Surmachevskyy, +420 777 367 372. Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 12 500 Kč Ostatní pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště:, - Modletice, Skladové centrum, , Prvotní kontakt:, - e-mail: iskotrans@seznam.cz, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Iskostav s.r.o. - modletice, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Ivan Ihnatyuk, +420 775 595 592. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: zkušenosti s obsluhou manipulačních a vysokozdvižných vozíků. Pracoviště: Roline internationale spedition s.r.o. rudná, K Vypichu, č.p. 1303, 252 19 Rudná. Informace: Martina Hrudková, +420 736 215 169. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: . Pracoviště: Roline internationale spedition s.r.o. rudná, K Vypichu, č.p. 1303, 252 19 Rudná. Informace: Martina Hrudková, +420 736 215 169.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V pražské Zenklově ulici srazila tramvaj chodce.
AKTUALIZOVÁNO
3

Tramvaj srazila v Praze chodce. Mladého muže uvedli do umělého spánku

Jak jsme žili v Československu. Chodov.
8

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT