První cestující se projeli nově otevřeným úsekem metra A po patnácté hodině. Soupravy v prvních minutách svezly stovky lidí. Od úterý čekají Pražany v souvislosti s prodloužením metra ještě změny jízdních řádů navazujících autobusů a tramvají.
Vláda pomůže s velkými projekty
Při otevření premiér Sobotka zmínil, že i s přispěním evropských peněz pomůže s dalšími projekty v pražské dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu. Za svoje slova si vysloužil potlesk. „Jsem ráda za premiérův velikonoční slib, že vláda pomůže, protože se na ně velice brzy obrátíme," kontrovala primátorka Andrea Krnáčová.
Čestný hosté projekt novou část metra chválili, Krnáčová ho stejně označila za problematický. Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář zmínil, že je rád, že metro zamířilo na šestou městskou část. „Občané na to hledí s obavami, protože je tu několik vad na kráse, které celkový dojem kazí. Doufám, že se je podaří vychytat," vyjádřil se Kolář. Narážel tak například na chybějící eskalátory k autobusu 119.
Do nových stanic metra A také pojede v některé časy jen polovina souprav. Změny nastanou i v povrchové dopravě, což vyvolalo odpor cestujících i městských částí. Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Každopádně mluvčí ocenili trpělivost občanů šestky kvůli dvěma velkým stavbám, ať už části metra nebo tunelu Blanka.
Fakta o novém úseku metra AVýstavba začala v roce 2009.
Praha za nový úsek prostřednictvím dopravního podniku zaplatí kolem 20 miliard korun. Na dostavbu může získat z EU více než 7 miliard korun.
Prodloužený úsek do Motola je dlouhý 6,2 kilometru a cesta na Dejvickou cestujícím potrvá devět minut.
Úseky mezi stanicemi měří kolem jednoho kilometru, nejdelší je úsek z Dejvické na Bořislavku, který má 1,7 kilometru.
Nejhlouběji je zase umístěna zastávka Petřiny, která leží více než 35 metrů pod zemí.
Ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš přinesl na zahájení dokonce první dopis z devatenáctého století, který poslal pražský obchodník Ladislav Roth. V něm navrhoval výstavbu podzemní dráhy v Praze z Karlína do Podolí.
Součástí otevření byl křest knihy o stavbě nové části trasy. Dokumentuje razicí stroje Tondu a Adélu nebo také místa, která zanikla při stavbě metra. Po přestřihnutí pásky pak zazpíval Pěvecký sbor Dopravního podniku hlavního města Prahy. K pondělnímu dni speciálně složili a nacvičili píseň Metrem do Motola.
Na letiště místo metra železnice
Při projevech hosté naráželi i na možnost, kdy část trasy A dostala přednost před novou trasou D. Kritici také tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy Praze chybí přímé spojení na ruzyňské letiště. Premiér Sobotka zmínil možné řešení železničního spojení z centra na letiště.
Na pokrytí tunelu mobilní signálem si cestující počkají až do léta či později. Operátoři ještě dokončují smlouvu s dopravním podnikem a po jejím podpisu budou mít zhruba čtyři měsíce na umístění vyzařovacích kabelů mezi novými stanicemi metra A. Sdružení operátorů bude platit dopravnímu podniku nájem 40 tisíc za umístění technologií ve stanici a 80 tisíc mimo stanici ročně.
Problém s eskalátory vyřešíVýstup z metra Nádraží Veleslavín ještě před otevřením přidělal vrásky všem budoucím cestujícím na letiště. V místě nejbližšího výstupu na autobus číslo 119 totiž nevybudovali jezdící schody. Po tom, kdy cestující vláčí kufry po schodech na Florenci k autobusovému nádraží a také až do nedávna na Dejvické ke spoji na letiště, přišlo další rozčarování.
Pražské letiště se snažilo vyřešit problém po svém. Lidem mířícím k 119 pomůžou portýři, za které letiště zaplatí desítky tisíc korun měsíčně. Pracovat budou denně v třísměnném provozu od pěti hodin ráno do desíti večer.
Praha ale po zjištění nedostatku reagovala rychle. Dodatečně upraví výstupy z nové stanice metra. Uvažuje buď o instalaci pojízdných schodů, nebo o dopravníku na zavazadla pro cestující. „Financování metra z evropských fondů další investici do dokončeného projektu nebrání," vyvrátil pochybnosti náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
Stanice Veleslavín má eskalátor z nástupiště do vestibulu, z něj k zastávce autobusů ale vedou pouze schody a výtah, který je od zastávky dál. Důvodem, proč podle Petra Dolínka eskalátor v metru není, byla snaha o co nejnižší cenu ve výběrovém řízení z roku 2009.