Když začal včervenci roku 2007 vozit cestující mezi Podolím a Lihovarem již třetí přívoz vmetropoli, zastupitelé iprovozovatel plánovali, že se postupně stane celoroční spojkou mezi oběma břehy řeky. Nahlas se hovořilo také odalším přívozu vModřanech a vhistorickém centruPrahy.

Nyní je vše jinak. Město pro rozvoj dopravy po řece nepřidělilo dostatek peněz, takže současné plány jsou mnohem skromnější. Loni dotovalo město provoz přívozů vPraze částkou 4,7milionů korun, ale na letošek bylo plánované navýšení o341tisíckorun.

Na Modřany nejsou peníze

Tyto peníze měly pokrýt provoz přívozu mezi Prahou 4a 5tak, aby se mohlo začít spřevážením lidí přes Vltavu již 1.dubna. Loni se přitom začalo až vpůlce července. Pražští zastupitelé však odsouhlasili zachování stejného rozpočtu ipro letošek, což měníplány. „Vdubnu se asi nezačne, protože nejsou peníze. Stále však jednáme, takže je možné, že loď začne přepravovat cestující vkvětnu či červnu,“ sdělil Deníku Drápal ze společnosti ROPID, která vPraze dopravu organizuje.

Růžově to zatím nevypadá ani spřívozem mezi plavební komorou vModřanech a závodištěm vChuchli. Ten chtěl provozovatel zprovoznit vprůběhu letošního roku. „Na přívoz se těšíme, jeho přínos ocení obyvatelé dvanácté městské části icykloturisté,“ sršel optimismem loni starosta Prahy 12Petr Hána. Minimálně letos však kzprovoznění přívozu nedojde. Podle Drápala totiž nejsou peníze.

Podbaba je jistota

Loni přišel starosta Prahy 1Petr Hejma siniciativou takzvané vodní tramvaje mezi Dětským ostrovem a Žofínem, se zastávkou na jižním cípu Střeleckého ostrova. Letos však krealizaci pravděpodobně také nedojde. Ropidu se totiž moc nezdá, že by tento přívoz vcentru měl být dotován jako součástMHD.

„My jsme přesvědčeni, že tento přívoz nevyužijí pouze turisté, ale hlavně Pražané. Nicméně pokud na něj nedostaneme dotace, budeme muset hledat jiné partnery, jako městská část jeho provoz nedokážeme hradit sami,“ sdělil Deníku Hejma, podle kterého se právě kvůli řešení financování pravděpodobně projekt odsune na příští rok. „Ale určitě se ho nevzdáváme,“dodal.

Jedinými jistými přívozy Praze tedy zůstanou ty na severu metropole mezi Prahou 6a 8.Lodě budou inadále celoročně přepravovat cestující mezi Sedlcí a Zámky a také mezi Podbabou a Trójou.

Přívozy v Praze

Sedlec– Zámky, zprovozněn 2005

Podbaba– Podhoří, 2006

Staré Město– Malá Strana, 2007

Smíchov– Podolí, 2007

Dětský ostrov– Slovanský ostrov, ?

Modřany– Velká Chuchle, ?