Přeprava lidí po vodě mezi pražskými břehy Vltavy zažívá velký rozmach. Ještě před pár lety metropole na přívozy jen nostalgicky vzpomínala. Nyní však už fungují čtyři a příští rok k nim přibudou dva. Od příštího léta propojí lodní doprava ostrovy v centru a také Modřany s Chuchlí.

Mezi Slovanským, Střeleckým a Dětským ostrovem začne od letní sezony 2008 kyvadlově každých 20 minut přepravovat cestující Želva – zrekonstruovaná motorová loď z 30. let minulého století. „Bude fungovat celoročně a v systému MHD,“ vysvětlil Štěpán Rusňák za provozovatele, kterým je První všeobecná člunovací společnost. Ta už provozuje delší dobu dva přívozy na severu metropole a od začátku července také jeden u Karlova mostu.

Součást MHD

Další přívoz chce tato společnost příští rok spustit mezi plavební komorou v Modřanech a závodištěm v Chuchli. Na obou březích budou mít přístaviště návaznost na tramvajové, respektive autobusové linky. „Nápad vítáme, protože nejbližší spojení mezi oběma břehy je přes vzdálenější a dosti vytížené mosty na Zbraslavi a pod Barrandovem. Přívoz ocení nejen obyvatelé dvanácté městské části, ale i cykloturisté,“ sdělil Deníku starosta Prahy 12 Petr Hána.

To, že přívozy mají perspektivu, potvrzuje zatím ten poslední zprovozněný, který od 17. července pluje každou půl hodinu mezi Podolím a Smíchovem. Denně ho využije kolem tří stovek lidí. První všeobecná člunovací společnost se musí nyní dohodnout s organizátorem veřejné dopravy Ropidem, aby se i na modřanském přívozu mohly používat lístky či legitimace MHD. „Po prázdninách budeme diskutovat o všech detailech provozu, ale takovým nápadům, které podpoří veřejnou dopravu, se nebráníme,“ řekl náměstek ředitele Ropidu Petr Vychodil.

O Josefínu je velký zájem

Praha - Zatím poslední zprovozněný přívoz v metropoli funguje už tři týdny mezi Smíchovem a Podolím. „Denně přepravíme v průměru 350 lidí, jsme prakticky stále plně vytížení,“ řekl Deníku Jaroslav Knap ze společnosti Vittus group, která kromě přívozu provozuje také půjčovnu neobvyklých lodiček. Ta sídlí společně s přístavištěm pro přívoz na levém břehu Vltavy, přibližně sto metrů od Lihovaru proti proudu. Přívoz funguje celotýdenně od rána do 22.05. Oficiálně má půlhodinové intervaly, ale při větším zájmu jezdí kyvadlově po čtvrt hodině. Díky začlenění do systému veřejné dopravy nemusí lidé platit, pokud ovšem mají lístek či legitimaci. Jinak zaplatí dvacet korun.

Pro důchodce zdarma

„Zájem mají také důchodci, kteří nemusí platit. Je to pro ně příjemná projížďka,“ říká Knap, podle něhož je přívoz velmi populární mezi místními. „Hodně to využívají při cestě do práce na druhý břeh Vltavy. Předpokládáme od září také velký zájem studentů,“ uvádí Knap. „Takhle jsem na Bertramce za dvacet minut, což je paráda,“ chválí přívoz Petra Novotná z Dvorců. K dalšímu zatraktivnění přívozu chce Vittus group přispět vybudováním odpočinkového stanoviště s občerstvením na zastávce Lihovar. Josefína bude vozit cestující sezonně do konce října, ale v případě zájmu bude provoz možná změněn na celoroční. Připravují se také stránky www.privoz.cz s jízdním řádem, aktualitami, fotogalerií a zprávami ze zákulisí.

Plují Čolek či Ropucha

Praha -Chcete, aby vás přepravil přes Vltavu v Praze na druhý břeh Čolek? Nebo dáte přednost Skokanovi, Kačence, Ropuše, či Rosničce? Stačí vyrazit na jeden z pražských přívozů. Jména živočichů žijících ve Vltavě totiž mají ve flotile První všeobecné člunovací společnosti nízké motorové kovové čluny ve stylu starých vltavských lodí, takzvaných naháčů. Firma provozuje v Praze tři ze čtyř přívozů.

Na loď se nečeká

První přívoz se do Prahy vrátil loni v červenci. Mezi Sedlcem a Zámky na severu Prahy od té doby vozí cestující Čolek. „Na loď se vejde kromě převozníka jedenáct lidí. Hlavně o víkendech nebo ráno jsme plní,“ řekl Ladislav Maťaše, který má na břehu převoznickou maringotku. V noci z ní plavidla hlídá a přes den vozí Pražany i turisty, prodává jim občerstvení a plete proutěné košíky. I nedaleký přívoz mezi Podbabou a Podhořím začal fungovat loni a je vytížený ještě víc. Loď s názvem Skokan převeze denně 200 až 300 lidí, o víkendech někdy skoro trojnásobek.

Přívozy plují po řece každou půlhodinu, plavba trvá minutu a půl. „Když je velký zájem, jezdíme častěji. Nikoho tu nechceme nechat čekat,“ sdělil ředitel provozovatele přívozů Štěpán Rusňák. Pokud přijde cestující k přístavišti a loď je na druhé straně, stačí si ji přivolat velkým kovovým klepadlem upevněným na skále. Zvířecí flotilu rozšíří do příštího roku Želva, zrekonstruovaná sedmdesát let stará loď, která bude vozit cestující mezi ostrovy v centru Prahy. Všechny tyto přívozy fungují v systému MHD, proto se stačí při nástupu prokázat platnou jízdenkou nebo legitimací. Kdo ji nemá, zaplatí 20 korun.