Že by ale poptávka po tomto druhu cestování za roky fungování začala klesat, zatím nehrozí. „Obecně se zájem o přívozy zvyšuje a přepravujeme čím dál tím větší počty cestujících," potvrdila Pražskému deníku Kateřina Přibylová, obchodní manažerka společnosti Pražské Benátky, která provozuje v hlavním městě čtyři z pěti přívozů. Všemi linkami se jen minulý rok svezlo kolem 370 tisíc osob.
Nový přívoz spojí Holešovice a Karlín
Proto se hlavní město také rozhodlo zavést šestý spoj. Ten by měl zájemce vozit mezi Holešovicemi a Karlínem pod označením P7. Ve zkušebním provozu by měl přívoz začít jezdit v pátek 7. srpna v pravidelných půlhodinových intervalech. Rozhodli o tom včera při svém jednání radní pražského magistrátu.
Plavidlo pro 12 osob popluje od Holešovické tržnice směrem na ostrov Štvanice. Odtud pak bude pokračovat do Karlína, kde bude nástup a výstup naproti spodní špičce toho ostrova.
Zkušební provoz skončí začátkem listopadu, další fungování je zatím nejisté. „Do konce roku proběhne vyhodnocení a na jeho základě rozhodneme o provozu v dalších letech," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Nový spoj bude zařazen do systému pražské integrované dopravy a fungovat bude denně od 8 do 20 hodin. Provoz bude zajišťovat Pražská paroplavební společnost. Náklady jsou vyčísleny na 550 tisíc korun a zaplatí je hlavní město a radnice Prahy 7, každý úřad dá 275 tisíc korun.
Při výročí pluly benátské gondoly
Už minulý týden se na břehu Vltavy v Podbabě oslavovaly desáté narozeniny přívozů v novodobé historii metropole.
Návštěvníci se mohli přepravit z jednoho břehu na druhý benátskými gondolami, plout na převozní lodi Bivoj, či člunem hasičů z Lysolaj. Po celou dobu jim pak hrála poetické písně plavební převoznická skupina Matylda banda de la marina.
První přívoz přes Vltavu v hlavním městě vyplul 1. července 2005 na trase Sedlec – Zámky a označení dostal P1. Dnes ho využívají především školáci a lidé cestující do zaměstnání, v odpoledních hodinách a o víkendech přibývá cyklistů a bruslařů z přilehlé cyklotrasy.
Přesně o rok později pak byl uveden do provozu spoj mezi Podbabou a Podhořím, který se stal vůbec nejvytíženějším. Jen za minulý rok převezl 210 tisíc osob. Společně se sedleckým přívozem funguje celoročně.
Spoj u Národního divadla už nefunguje
„Využívá ho široké spektrum cestujících. Lidé cestující do a ze zaměstnání, studenti zemědělské univerzity v Suchdole, také návštěvníci zoo, cyklisté i bruslaři. Přes léto jezdí dokonce druhá, takzvaně posilová loďka," říká Kateřina Přibylová z Pražských Benátek.
Zbylé tři pražské přívozy jsou pouze sezónní. Jde o spoj P3 Lihovar - Veslařský ostrov, P5 Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov a P6 Lahovičky – Nádraží Modřany, kterým podle Přibylové často cestují cyklisté vyrážející na hrad Karlštejn. Spojení lodí v samotném centru města mezi Národním divadlem a Dětským ostrovem (P4) bylo zrušeno v říjnu roku 2011.
Kolik lidí v Praze svezli převozníci v roce 2014?P1 Sedlec Zámky: 40 980, P2 V Podbabě Podhoří: 209 030, P3 Lihovar Veslařský ostrov: 60 750, P5 Císařská louka Výtoň Náplavka Smíchov: 38 670, P6 Lahovičky Nádraží Modřany: 20 240.
Čtěte také: Sezona začala. Přívozy lemují Vltavu celkem na pěti linkách