Má to být zásadní úleva pro fotbalovou Slavii. Rovněž i pro policii, které by se práce s rozzuřeným a nevyzpytatelným davem při doprovodu ulicemi města ulehčila. Snad by změnu uvítaly i České dráhy (ČD).

Jenže už léta plánovaná vlaková stanice Praha-Eden, která by měla vyrůst jen kousek od slávistického stadionu, zůstává stále jen na papíře, nebo spíš v úvahách.

Usiluje se o rok 2015

„Náš úřad zatím nevydal žádnou změnu k územnímu plánu,“ pokrčil rameny Kamil Kubiš, vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 10. „Zastávka se připravuje, ale kdy by měla skutečně vyrůst a za kolik, to vám nepovím. Před rokem se hovořilo o období mezi léty 2012 až 2016, ale nevím, jak to teď je vzhledem k rozpočtu. Jestli to zjistíte, rád si to přečtu,“ usmál se.

A tak Deník zjišťoval… Podle plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zastávka určitě bude. A to součástí rekonstrukce trati Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží. „S ohledem na význam stavby pro příměstskou i dálkovou dopravu na trati usilujeme o co nedřívější termín realizace, v případě příznivého vývoje financování a přípravy stavby kolem roku 2015. Celkové náklady se pohybují do devíti miliard korun,“ stojí ve vyjádření SŽDC.

O stanici Praha-Eden se hovoří už řadu let, částečně proto taky na projekt navazuje i multifunkční areál Synot Tip arény… „Vždyť stadion je postavený a situovaný tak, aby hostující fanoušci vstupovali do svých sektorů přímo z vlaku, ze zastávky. Která ale zatím není,“ prohlásil tiskový mluvčí klubu Ondřej Zlámal.

Slávistický paradox, za nula korun

Paradoxní je fakt, že subjekty, které by z výstavby profitovaly suverénně nejvíce, totiž fotbalová Slavia a majitel stadionu, by stanice nestála ani korunu. Pozemek, kde by zastávka měla stát, nepatří totiž vlastníkovi stadionu E Side Property, ale městské části.

„Neviděl jsem ani vizualizace, plány, nákresy. Nevím, zda by byla zastávka před železničním nadjezdem, nebo za ním. Plánují tunel, který by spojil stadion se zastávkou? Nevíme,“ pokrčil rameny Dušan Jedinák, provozní ředitel E Side property, vlastník multifunkčního areálu Synot Tip aréna.

„Stanice bude situována východně od ulice U Vršovického hřbitova. Přístup od stadionu a zastávek autobusů bude navržen novým podchodem,
z nějž na nástupiště vede dvojice ramp a chodník,“ zní ze SŽDC.

Stavět se začne jen na stadionu

Železniční trasa protínající celé Vršovice nedozná změn ještě několik let, zato stadion v Edenu se už brzy obloží lešením – v plánu je jeho dostavba.
„Na jižní straně areálu, tedy u sektorů hostů, jen doděláme to, co bylo v minulosti už vyprojektováno jako celek. Jestliže na severu stojí hotel, tak na jihu by mělo být něco podobného. Nějaké služební byty a komerční prostory. Začneme na jaře,“ prohlásil Jedinák, který vyloučil, že by dostavba jakkoli narušila případnou dostupnost k zastávce Praha-Eden.