O deset tisíc více cestujících denně si získalo pražské Esko ve srovnání s loňským rokem. V současné době vlakové linky pražské integrované dopravy označené jako linky S využívá 87 tisíc lidí denně.

I proto díky tomuto úspěchu se chystají další novinky.

Nově do Milovic

„Od nového jízdního řádu zavedeme další linku Eska. Bude mít označení S20 a povede z Prahy do Milovic,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Antonín Blažek. Zatímco před dvaceti lety žila v Milovicích tisícovka obyvatel, dnes je to více než 8,5 tisíce lidí.

„Podle posledního sčítání přitom 40 procent obyvatel jezdí za prací a do školy mimo své bydliště. A právě tady vidíme povinnost nabídnout ve všední dny přímé spojení s metropolí.“ pokračoval Blažek.

V současné době zajíždí do Milovic linka S22 Lysá nad Labem – Milovice, cestující však musí v Lysé nad Labem přesedat a pokračovat dál na pražské Masarykovo nádraží jinými spoji. „Linka S20 bude ve všední dny jezdit přímo v hodinovém taktu,“ doplnil mluvčí ČD Radek Joklík. Spoj bude v provozu od poloviny prosince.

Cestujících je stále více

Největší meziroční nárůst České dráhy zaznamenaly ve vlacích od Benešova (S9 a S29) a Berouna (S7). Vlaky od Benešova přivezou denně do Prahy kolem 6 tisíc pasažérů, ve směru od Berouna přijede Eskem dokonce 8,5 tisíce lidí každý všední den. Také v některých stanicích se meziročně zvýšil pohyb cestujících. Například v Kolovratech (směr Benešov) se zvýšil obrat cestujících o 30 % a v Radotíně (směr Beroun) o více jak 36 %. „Podobný nárůst byl také ve směru na Uhříněves u linky S29,“ sdělil Filip Drápal, mluvčí Ropidu, společnosti na organizování pražské integrované dopravy.

Příměstské vlakové linky budou modernizovat

České dráhy (ČD) slibují další modernizaci vlaků na příměstských linkách, takzvaném Esku.

Už od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, by na všech spojích S linek měly jezdit moderní vozy City Elefant či obnovené Regionovy v 75 procentech všech jízd, o víkendu pak dokonce v téměř 100 procentech spojů.

Nákladný elefant

„Nákup nových vlaků je velmi nákladný. Jeden City Elefant stojí 220 milionů korun. I proto hledáme více zdrojů, a to z Evropských fondů, regionálního operačního programu a samozřejmě vnitřních zdrojů,“ potvrdil Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD pro Prahu a Středočeský kraj.

Zvýšení počtu moderních vlaků se plánuje například na linku S29, která míří do Říčan a Strančic.

Do systému S linek je v současné době zařazeno 43 pražských zastávek a stanic.

Další změny

Kromě nového spoje do Milovic se plánuje ještě jedna změna. Linka R4 ve směru od Děčína už nebude končit na Masarykově, ale na Hlavním nádraží.

„S dalšími změnami jsme omezeni kapacitou kolejí, která samozřejmě není neomezená,“ pokračoval Drápal. I proto Ropid vzhlíží například k dokončení rekonstrukce trati ve směru na Kolín. Jedná se o úsek od Libeňského nádraží. Ve směru na Běchovice mají v budoucnu jezdit vlaky každých 15 minut, dokončení rekonstrukce se ale plánuje až na roky 2011 až 2012.