ON-LINE reportáž ke koronaviru najdete ZDE.

„Krizový štáb doporučuje cestujícím, aby v zájmu maximální ochrany zdraví svého i řidičů minimalizovali hotovostní platby a pokud možno využívali pro nákup jízdného mobilní aplikaci PID Lítačka nebo platbu bezkontaktní platební kartou, případně zakoupili papírové jízdenky. Nákup jízdenek a časových kuponů je možný také v Infocentrech dopravního podniku (DPP) a prodejních místech DPP ve vestibulech metra,“ informoval po pátečním jednání pražský magistrát.

Členové krizového štábu po poradě s hygienickou stanicí souhlasili s návratem nástupu cestujících předními dveřmi a s odbavováním u řidiče v příměstských autobusech. U městských linek pražské MHD zůstávají přední dveře zavřené a uvnitř bude nadále vyznačena ochranná zóna – magistrátním slovníkem – „pracoviště řidiče“ v přední části vozu.

O změně informoval též facebookový účet společnosti Ropid, pod příspěvkem se začalo čile diskutovat. Mnoho lidí píše s obavami. Další se ptají, proč se vrací tento proces přepravy zrovna teď. Podle některých diskutujících jde o unáhlenost.

„Nyní by již měli být řidiči od svých zaměstnavatelů dostatečně vybaveni ochrannými pomůckami. A také proto, aby nebylo nutné omezovat dopravu kvůli nedostatečným tržbám z jízdného, které ve Středočeském kraji pokrývají nemalou část nákladů. Bohužel řada cestujících si dosavadní opatření vyložila jako bezplatnou přepravu. Dokonce jsme již dostali dotazy, jestli si teď zas bude nutné dobít Lítačku,“ odpovídá tiskové oddělení organizátora MHD v Praze a okolí.

Na dotaz, jestli se současně s nástupem předními dveřmi a prodejem jízdenek vrátí tedy i běžné intervaly příměstských spojů, Ropid sděluje, že stále jezdí až o 80 procent cestujících méně: „K plnému provozu se autobusy vrátí v situaci, kdy bude úbytek cestujících oproti normálu daleko nižší, určitě pod 50 %. Ostatně také řada řidičů je v karanténě, někteří nemocní, jiní mají ošetřovačky.“

Někteří z nich se však bojí, že riziko nákazy bude od pondělí vyšší a že rozhodnutí magistrátu zkomplikuje jejich práci. „Už vidím, jak mi budou lidi těma spocenýma rukama, který si myli naposledy několik hodin před nástupem, podávat ty pětikoruny. Neměl bych mít v buse dezinfekční gel? Člověk nastoupí, dezinfikuje si pracky a pak začne lovit v peněžence?“ uvažuje jeden z řidičů příměstských linek, který se zároveň připravuje, jak bude přemlouvat cestující, aby nastupovali předními dveřmi a platili. „Chápu, že je třeba vydělávat, ale ještě bych počkal, až koronavirus trochu opadne. Ještě je brzy…,“ dodal profesionální řidič.