Je to právě příliš krátká signalizace zelené, dlouhé intervaly nebo špatná návaznost semaforů, co nejvíce trápí řidiče a chodce po celé metropoli. Paní Jaroslava měla štěstí, jedním z úspěšných případů zlepšení situace, a to zejména díky aktivitě občanů, bylo právě šest přechodů ve Veletržní ulici od Dukelských hrdinů po Letenské náměstí.

Situace po otevření tunelu

Problém s místními semafory potvrzuje i místostarosta Prahy 7 pro dopravu Ondřej Mirovský (SZ). „Změnit situaci zrovna na tomto místě nebylo snadné. Správná chvíle nastala až po otevření tunelu Blanka, kdy se ve Veletržní výrazně snížil provoz," vrátil se k situaci z loňského září Mirovský.

Nastavování režimu semaforů má na starosti magistrátní odbor dopravních agend, který věc řeší společně s Technickou správou komunikací (TSK). Na základě měření intenzity dopravy rozhodují o případných úpravách.

Pražané se mohou se svými připomínkami obrátit právě na magistrát, TSK nebo na městskou část. „Lidé nám posílají své podněty poměrně často. My je pak prověřujeme," potvrzuje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Situace na Letné

Občané však musí počítat s tím, že vyřízení žádosti, rozhodnutí, zda se na změnu přistoupí, a následné přeprogramování signalizace často trvá i několik měsíců.

Letenští nájemníci měli štěstí. V případě přechodů na Veletržní došlo k nápravě v rekordně krátkém čase. Poslední zářijový den se na všech šesti místech prodloužila chodcům zelená o tři vteřiny, z dosavadních pěti plus osmi vteřin pro dokončení přecházení na osm plus osm vteřin.

„Změny se nám podařilo docílit deset dní po otevření Blanky. Pokud by se musela přeprogramovat celá křižovatka, u které většinou bývá návaznost na další křižovatky, tak by to trvalo aspoň měsíc," je si vědom Mirovský.

Semafory se mění podle denní doby

Semafory mají v Praze předem nastavený režim, který byl vytvořen podle dlouhodobé studie provozu. Ten se během dne automaticky mění. V dopravní špičce je nastaven jinak než v nočních hodinách.

Některé semaFory jsou vybaveny i čidly. Ty umožní, že mimo dobu, kdy je doprava nejintenzivnější, svítí na hlavní silnici stále zelená. Provoz se zastaví jen v případě, že na vedlejší komunikaci zastaví auto.

Chytré semafory

V současnosti už také vždy neplatí, že pokud přesně dodržujete stanovenou rychlost, projedete semafory na hlavní komunikaci plynule. „Dnes už máme řadu chytrých semaforů, které mají detekci na projíždějící tramvaj nebo autobus a upřednostňují hromadnou dopravu. Takže se může stát, že se takzvaná zelená vlna řidiči přeruší," říká Lišková.

Aktuální řízení dopravy má na starosti dopravní policie. Ta může z Hlavní dopravní řídící ústředny zasáhnout do provozu a měnit režim ručně. Když se někde začne tvořit kolona, je možné okamžitě prodloužit interval zelené. V případě hrozby vzniku kolony v tunelu regulují dopravní policisté i vjezd dovnitř.

Semafory. Ilustrační foto.

Čtěte také: Dopravu v Praze na konci června omezí dva hudební festivaly