Tímto krokem Institut plánování a rozvoje navazuje na vyhlášení vítěze, který má vytvořit novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky,“ uvedla primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová.

Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2000 zastřešených zastávek. „Věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ dodala Krnáčová.

Husitská ulice na Žižkově. Ilustrační foto.
Husitskou měsíce neprojedou auta ani MHD

Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měla usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná.

„Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec neexistují. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Zájemci o tvorbu designu se mohou přihlásit do polovin dubna.

Rekonstrukce tramvajové trati. Ilustrační foto.
O víkendu nepojedou tramvaje od Hlavního nádraží na Vinohrady a Žižkov

Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat.

Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje. Řízení má celkem tři fáze. První fáze je vyhlášení, do druhé fáze postoupí nejlepších 3-6 návrhů. Ve třetí fázi, která je naplánovaná na listopad tohoto roku, by Praha měla znát vítěze.