VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přijdou čoudící auta o technickou? Odhalí je přístroj na příjezdu do Prahy

/INFOGRAFIKA/ Na hlavních dopravních tazích v metropoli je nedýchatelno kvůli dieselovým autům bez filtru pevných částic. V budoucnu je mají zachytit senzory, namontované u silnic na okrajích Prahy. Město hodlá tlačit na změnu zákona. Chce, aby policie mohla řidičům čoudících aut na místě odebírat malé technické průkazy.

24.11.2017 4
SDÍLEJ:

Kouř z výfuků v pražské dopravě. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Šokující výsledky odhalilo letošní měření kvality ovzduší v Praze. Stál za ním Dánský ekologický institut, který zkonstatoval: „v české metropoli, především pak podél hlavních silničních tahů, je doslova nedýchatelno. Koncentrace ultrajemných prachových částic mnohonásobně překračují stanovené limity. Výfuky aut vážně ohrožují zdraví lidí.“

„Na vině je fakt, že tisíce dieselových aut, jezdících po metropoli, má odmontovaný filtr pevných částic. Je totiž velmi drahé ho měnit,“ vysvětlil prezident Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Oldřich Vaníček. Prý je nutné, aby právě odmontování filtru přišlo řidiče mnohem dráž, než jeho výměna. A možnost se rýsuje v efektivnějším měření emisí nejen na stanicích státní technické kontroly (STK), ale přímo na silnicích. Následovat by pak měl zásah policie, při kterém by mohlo dojít i na zabavení malého technického průkazu a tím de facto odstavení zdraví ohrožujícího automobilu z provozu. Alespoň dočasně.

Systémové řešen odstartovalo

Praha by zřejmě ráda docílila obojího. I když představitelé vedení města připouštějí, že to bude ještě běh na dlouhou trať. Už teď ale nastartovali konkrétní kroky. Zadali právě ÚAMK a expertům z Českého vysokého učení technického (ČVUT) po dobu jednoho týdne měřit emise kolem nejvytíženejších silnic. „Díky tomu nejprve zjistíme, kolik zhruba po Praze takových aut jezdí a budeme mít černé na bílém, o jak závažný jde problém.

„Přístroj, který jsme na měření použili, je unikátní, stejně jako celý měřicí postup,“ uvedl Michal Vojtíšek z ČVUT. Metoda podle jeho slov spočívá v odebírání vzorků vzduchu hadičkou u okraje vozovky spolu se zplodinami z jedoucích aut. Citlivý detektor zachytí i mikročástice prachu, které pak krevním oběhem člověka, který ho vdechne, roznášejí rakovinotvorné látky.

„Výhledově bychom tyto citlivé přístroje v autmoatizované formě chtěli v mnohem větším počtu nasadit na příjezdové trasy nejen do Prahy. Skenovaly by všechna projíždějící auta stejně jako mýtné brány nebo radary,“ vzkázal dále Vojtíšek. „Budeme také tlačit na policii i příslušný magistrátní odbor, aby se více věnoval státním technickým kontrolám,“ doplnila radní pro životní prostředí Jana Plamínková (STAN).

Ideální by prý bylo, kdyby policisté mohli na základě měření zplodin odebrat přímo na místě malý technický průkaz. Jenže ti krčí rameny. Mají sice možnost poslat podezřelé auto na STK to se však děje pouze u zjevných závad, které mohou vést k nehodě. Odhalit nefunkční filtr je při běžné silniční kontrole zatím prakticky nemožné. „Pro rozšíření oprávnění Policie ČR na úseku kontroly plnění stanovení emisních limitů jsou nutné legislativní změny. Ty jsou v gesci ministerstva dopravy,“ vysvětlia Ivana Nguyenová z policejního prezidia.

Infografika

Inspirace sousedním Rakouskem?

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka připomněl, že je v tomto ohledu možné vzít si příklad ze sousedního Rakouska. Systém je tam nastaven tak, že přímo za provozu získává hodnoty, které jsou pro konkrétní vozidlo obvyklé. V centrální databázi pak výsledek zkontroluje, a pokud zjistí něco neobvyklého, hrozí řidiči pokuta pět tisíc euro a odebrání registrační značky, než bude auto odpovídat obvyklým hodnotám.

„Do té doby s ním nesmí řidič jezdit. Takových případů, kdy byla našim řidičům zabavená značka momentálně registrujeme pět. Auto jim stojí odstavené v Rakousku a oni se nazpátek svezli vlakem,“ doplnil Vomáčka.

Autor: Andrea Grubnerová

24.11.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Terénní pracovnice bezdomovcům nosí jídlo i oblečení
11

Terénní pracovnice denně pomáhají lidem bez domova. Nacházejí i mrtvé

Videosouhrn Deníku – 9.–10. prosince 2017

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Lidé budou psát dopisy na podporu nespravedlivě pronásledovaných

Organizace Amnesty International (AI) dnes v pražském Centru současného umění DOX zahájí další ročník maratonu psaní dopisů na podporu nespravedlivě vězněným a pronásledovaným. V Česku se akce koná už podvanácté. Smyslem kampaně je vytvořit tlak na vlády a jiné autority, které mohou situaci řešit. Maraton začíná symbolicky 10. prosince, kdy se po celém světě připomíná Den lidských práv, potrvá do 18. prosince.

Kateřina Peštová: Zastupitelkou jsem se stala až po přepočtení hlasů

/ROZHOVOR/ Pražský deník našel zastupitelku v Praze 10, která má podobnou zkušenost jako středočeský poslanec Martin Kupka (ODS), který získal svůj mandát až po přepočtení volebních lístků Ústavním soudem. Zastupitelka Kateřina Peštová (ČSSD) se v roce 2006 nedostala do zastupitelstva Městské části Praha 10 jen o pár hlasů. Po přepočtení hlasů mandát nakonec získala

Tak trochu drahé parkování v areálu nemocnic. Na Bulovce i šest stovek za den

Parkování v areálu pražských nemocnic může vyjít hodně draze. Během dne, kdy nemocní podstupují nezbytná vyšetření, je či jejich blízké může parkování vyjít i na částku přesahující 600 korun. Nemocnice přitom argumentují tím, že vysoká cena má zabránit tomu, aby se z nemocnic stala parkoviště, které by využívali např. mimopražští řidiči. V pátek o tom jako první informoval server Echo24.

Pražští záchranáři chtějí otevřít pět nových výjezdových základen. Do roku 2020

Pražská zdravotnická záchranná služba chce do roku 2020 otevřít až pět nových výjezdových základen, kvůli zhoršené průjezdnosti v některých částech metropole. Sanitky v současné době vyjíždějí  k případům z dvaceti míst. V pátek o tom informovala tisková mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová. Pražská záchranná služba v těchto dnech slaví 160 let od založení.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT