Asi 150 lidí demonstrovalo nedávno před domem s pečovatelskou službou (DPS) Šalounova. Nejen jim, ale také většině obyvatel okolních paneláků vadí plán stavby velkokapacitního parkoviště P+R. V horizontu několika let má za peníze magistrátu v těsném sousedství domova pro seniory vyrůst čtyřpodlažní komplex s polootevřenými patry pro 521 aut, s příjezdem z Chilské ulice. Zplodiny ze studených motorů vyjíždějících aut má západní vítr přivát přímo do oken obyvatel domova i bytů v panelácích.

Zmíněný protest pořádalo Hnutí pro Prahu 11, jehož předseda Jiří Štyler byl do odvolání na konci loňského roku starostou Jižního Města. Právě Štyler byl proti parkovacímu domu už v době starostování a projekt kritizuje i z opozice jako „likvidaci vzrostlé, zdravé a funkční izolační zeleně“. Naráží tím na fakt, že je stavba projektována do míst, kde se dnes nachází lesík s letitými stromy. U křižovatky ulic Chilská a Opatovská. „Radní Dolínek potřebuje proinvestovat peníze.

Zdraví a životní prostředí vás a vašich potomků ho nezajímá. Nápomocni na Praze 11 mu jsou vládní zastupitelé. Nenechte se radnicí koupit za lavičku či odpadkový koš!“ apeloval Štyler v pozvánce na demonstraci proti vícepatrovému parkovišti.

Umístění jeho stěny pouhých šest metrů od vchodu do bydliště víc než stovky starých lidí je podle něj záměrná arogance: „Tři čtvrtiny větrů v této lokalitě vanou západním směrem. To znamená, že senioři z DPS budou dýchat zplodiny z parkujících aut takříkajíc z první ruky. V mírnější formě to pak postihne i dva a půl tisíce obyvatel okolních paneláků.“

Právo na důstpjné stáří? Prý ano

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) odmítá kritiku, podle které je projekt v rozporu se sloganem jeho strany o „důstojném stáří“, s nímž on sám kandiduje do poslanecké sněmovny na prvním místě pražské kandidátky. „Projekt se upravoval tak, aby byl maximálně ohleduplný k okolí se zvláštním důrazem na obyvatele DPS Šalounova.

Proto také byla zrušena původně plánovaná parkovací místa na střeše a nahrazena zelenou střechou, která navíc převezme roli stávající protihlukové bariéry.“ Stavební záměr podle Dolínka počítá i s instalováním výtahu mezi domem pro seniory a níže položenou ulicí nebo s opravou schodů směrem ke stanici metra Opatov.

Radní Dolínek navíc zdůrazňuje, že lokalitu pro parkoviště „vybrali odborníci jako vhodnou díky ideální dopravní návaznosti na dálnici D1 a dostupnosti pozemků“. Výstavba parkovišť P+R na okrajích metropole by měla vést k menší dopravní zátěži centra a řešit celopražský nedostatek parkovacích míst.

Nebylo vhodnější místo, míní odborník

V oblasti Opatova nevidí alternativy k projektu v Chilské ani dopravní expert iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler: „Nejsem velký fanoušek téhle stavby, upřednostnil bych menší P+R u železnice za hranicemi Prahy. Bohužel, na jih od Prahy žádná taková železnice nevede, takže jinam než na Opatov to P+R systémově nedáte.

Lepší parcela není, všechny ostatní pozemky široko daleko jsou soukromé.“ Podle Fillera má ale aktuální podoba projektu nedostatky: „Velmi by tomu prospělo, kdyby se to místo vyhnání nahoru o dvě patra zahloubilo do země, aby nebyl proti domovu seniorů protisvah, ale rovinka.“

Projekt P+R v Chilské je na stole už několik let. Radnice „jedenáctky“ předloni pod tehdejším Štylerovým vedením podpořila petici obyvatel DPS proti stavbě a její umístění zpochybnila i v procesu EIA. Připomínky uvádějí nesoulad s územním plánem, problematický odhad kapacity parkoviště nebo nadlimitní zatížení Opatova zplodinami už před stavbou. Exstarosta Štyler navíc odmítá argumenty o neexistenci alternativ: „Přímo proti zvolené lokalitě vlastnilo město pozemky, které prodalo soukromému investorovi.“

V ideálním případě by ale takový typ stavby podle Štylera vůbec neměl vzniknout na Opatově: „V západní Evropě, konkrétně v Itálii nebo v Německu se parkoviště P+R staví dál od velkoměst a jejich realizaci mají na bedrech okolní regiony, zatímco metropole budují návazné vlakové spojení k parkovištím. U nás ale vše závisí na Praze a Středočeši jen využívají infrastrukturu.“