VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přidusí parkoviště pro Středočechy lidi z Opatova?

Podle opozice na Praze 11 parkoviště výrazně zhorší kvalitu života v okolí, hlavně v sousedním domě pro seniory s dlouholetou tradicí. Jiná vhodná lokalita v oblasti není, tvrdí náměstek primátorky i někteří experti.

3.10.2017
SDÍLEJ:

Záchytné parkoviště P+RFoto: DENÍK/ Martin Divíšek

Asi 150 lidí demonstrovalo nedávno před domem s pečovatelskou službou (DPS) Šalounova. Nejen jim, ale také většině obyvatel okolních paneláků vadí plán stavby velkokapacitního parkoviště P+R. V horizontu několika let má za peníze magistrátu v těsném sousedství domova pro seniory vyrůst čtyřpodlažní komplex s polootevřenými patry pro 521 aut, s příjezdem z Chilské ulice. Zplodiny ze studených motorů vyjíždějících aut má západní vítr přivát přímo do oken obyvatel domova i bytů v panelácích.

Zmíněný protest pořádalo Hnutí pro Prahu 11, jehož předseda Jiří Štyler byl do odvolání na konci loňského roku starostou Jižního Města. Právě Štyler byl proti parkovacímu domu už v době starostování a projekt kritizuje i z opozice jako „likvidaci vzrostlé, zdravé a funkční izolační zeleně“. Naráží tím na fakt, že je stavba projektována do míst, kde se dnes nachází lesík s letitými stromy. U křižovatky ulic Chilská a Opatovská. „Radní Dolínek potřebuje proinvestovat peníze.

Zdraví a životní prostředí vás a vašich potomků ho nezajímá. Nápomocni na Praze 11 mu jsou vládní zastupitelé. Nenechte se radnicí koupit za lavičku či odpadkový koš!“ apeloval Štyler v pozvánce na demonstraci proti vícepatrovému parkovišti.

Umístění jeho stěny pouhých šest metrů od vchodu do bydliště víc než stovky starých lidí je podle něj záměrná arogance: „Tři čtvrtiny větrů v této lokalitě vanou západním směrem. To znamená, že senioři z DPS budou dýchat zplodiny z parkujících aut takříkajíc z první ruky. V mírnější formě to pak postihne i dva a půl tisíce obyvatel okolních paneláků.“

Právo na důstpjné stáří? Prý ano

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) odmítá kritiku, podle které je projekt v rozporu se sloganem jeho strany o „důstojném stáří“, s nímž on sám kandiduje do poslanecké sněmovny na prvním místě pražské kandidátky. „Projekt se upravoval tak, aby byl maximálně ohleduplný k okolí se zvláštním důrazem na obyvatele DPS Šalounova.

Proto také byla zrušena původně plánovaná parkovací místa na střeše a nahrazena zelenou střechou, která navíc převezme roli stávající protihlukové bariéry.“ Stavební záměr podle Dolínka počítá i s instalováním výtahu mezi domem pro seniory a níže položenou ulicí nebo s opravou schodů směrem ke stanici metra Opatov.

Radní Dolínek navíc zdůrazňuje, že lokalitu pro parkoviště „vybrali odborníci jako vhodnou díky ideální dopravní návaznosti na dálnici D1 a dostupnosti pozemků“. Výstavba parkovišť P+R na okrajích metropole by měla vést k menší dopravní zátěži centra a řešit celopražský nedostatek parkovacích míst.

Nebylo vhodnější místo, míní odborník

V oblasti Opatova nevidí alternativy k projektu v Chilské ani dopravní expert iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler: „Nejsem velký fanoušek téhle stavby, upřednostnil bych menší P+R u železnice za hranicemi Prahy. Bohužel, na jih od Prahy žádná taková železnice nevede, takže jinam než na Opatov to P+R systémově nedáte.

Lepší parcela není, všechny ostatní pozemky široko daleko jsou soukromé.“ Podle Fillera má ale aktuální podoba projektu nedostatky: „Velmi by tomu prospělo, kdyby se to místo vyhnání nahoru o dvě patra zahloubilo do země, aby nebyl proti domovu seniorů protisvah, ale rovinka.“

Projekt P+R v Chilské je na stole už několik let. Radnice „jedenáctky“ předloni pod tehdejším Štylerovým vedením podpořila petici obyvatel DPS proti stavbě a její umístění zpochybnila i v procesu EIA. Připomínky uvádějí nesoulad s územním plánem, problematický odhad kapacity parkoviště nebo nadlimitní zatížení Opatova zplodinami už před stavbou. Exstarosta Štyler navíc odmítá argumenty o neexistenci alternativ: „Přímo proti zvolené lokalitě vlastnilo město pozemky, které prodalo soukromému investorovi.“

V ideálním případě by ale takový typ stavby podle Štylera vůbec neměl vzniknout na Opatově: „V západní Evropě, konkrétně v Itálii nebo v Německu se parkoviště P+R staví dál od velkoměst a jejich realizaci mají na bedrech okolní regiony, zatímco metropole budují návazné vlakové spojení k parkovištím. U nás ale vše závisí na Praze a Středočeši jen využívají infrastrukturu.“

Autor: Jan Prokeš

3.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Prodavačka v Antonínově pekařství 23 000 Kč Malé řemeslné pekařství v Praze, přijme pro svoje provozovny prodavače/prodavačky na HPP. Práce krátký/dlouhý týden, 5 týdnů dovolené, stravenky, strava na pracovišti zdarma. Gastronomie - Kuchaře přijme restaurace v P-9 40 000 Kč Velmi dobře zavedená restaurace v Praze 9, se zaměřením na italskou kuchyni - pizzerie, přijme kuchaře na pozici hlavní kuchař se zkušenostmi z oboru na hlavní prac. poměr. Nástup možný ihned nebo po dohodě, pracovní doba - směny krátký dlouhý týden nebo též po dohodě. Doprava a logistika - Vánoční kurýr pro firemní dárky 1 200 Kč Hledáme pracovníky s vlastním autem pro předvánoční rozvoz dárků po Praze. Odměna je dle počtu a typu zavezených dárků, cca 1.200 - 2.000 Kč za den. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 020 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Učitelé informatiky pro 2. stupeň základní školy. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 32930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Mezi školami č.p. 2322/1, Kontakt: e-mail: reditel@fzsmeziskolami.cz, tel.: 251619150 (všední dny 8-15:30), , Požadovaná kvalifikace: VŠ vzdělání zaměřené na přípravu učitelů dle zákona č. 563/2004 Sb, v aktuálním znění. Druhý aprobační předmět - libovolný (český jazyk, angličtina, hudební výchova, fyzika). Ubytování mimopražským zajistíme., , Zaměstnanecké výhody: 8 týdnů dovolené + 12 dnů studijního volna, stravování ve školní jídelně za režijní cenu. Pracoviště: Fakultní zš pedagogické fakulty uk, Mezi školami, č.p. 2322, 158 00 Praha 58. Informace: Petr Vodsloň, +420 251 619 150,603 420 512.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stržená trolej na Výtoni zkomplikovala tramvajovou dopravu v Praze.
AKTUALIZOVÁNO
6

Nákladní automobil strhl trolej na Výtoni. Tramvaje v Praze jezdily odklonem

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT