Za ostudné považují mnozí Pražané některé stanice metra a jejich bezprostřední okolí. Hlavní město společně s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR) z nich proto vybralo jedenáct, kde je problém nejpalčivější. A slibuje postupnou nápravu.

Některé stanice dostanou nové obklady 

V první fázi dojde na rychlé změny. Půjdou ovšem prý nad rámec běžné údržby. „V co nejkratším čase plánujeme takzvaný generální úklid. Na jeho konci chceme hlavně čisté stanice. Něco opravíme, odstraníme zbytečné stavební části i reklamy, které ve vestibulu metra nemají co pohledávat," sdělila Pražskému deníku náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice). V jedenácti vybraných stanicích by prý mělo být hotovo do konce roku.

A co mohou cestující čekat konkrétně? Například ve vestibulu stanice Skalka to bude oprava kamenných obkladů na stěnách. Ty byly za roky fungování poničeny nehodami i vandaly.

Část stanic čeká úklid 

Dejvickou čeká úklid povrchů, konstrukcí a designových detailů stanice od všudypřítomných nálepek a reklam. Na Lužinách Praha plánuje vyměnit vybavení na veřejných toaletách a na Hájích se zase v rámci generálního úklidu nově natřou jednotlivé konstrukce.

V dalších z vytipovaných stanic se vyčistí povrchy od výkalů ptáků, umyjí se i světla a jejich kryty pro lepší svítivost. Zmizí také nálepky, ilegální výlepy a všudypřítomné žvýkačky.

Zmizí stánky, reklamy i část mobiliáře

Krok k zásadnímu zlepšení pak zřejmě bude představovat postupné odstraňování nevzhledných stánků s nejrůznějším zbožím a také příliš agresivní reklamy i poničených laviček a dalšího mobiliáře.

Naopak se rozšíří nabídka služeb a maloobchodu ve stálých provozovnách. Řešit se pak bude i okolí stanic. Bude více přechodů pro chodce, které usnadní cestování hromadnou dopravou.

Město si nechá vypracovat studii 

„Na Bořislavce je potřeba razantním způsobem zlepšit pěší vazby mezi metrem, autobusem a tramvají," uvádí jeden z příkladů za všechny náměstkyně Kolínská a dodává, že magistrát při řešení úprav hodlá spolupracovat s jednotlivými městskými částmi.

V dlouhodobějším horizontu dojde i na zásadní úpravy. U sedmi stanic si totiž Praha nechá vypracovat urbanistické studie, které mají ukázat možnosti zkvalitnění veřejného prostoru v jejich okolí, případně také možnosti budoucí dostavby budov nad stanicemi nebo v jejich bezprostředním okolí. To se týká stanic Skalka na trase A, Luka, Lužiny, Hůrka a Černý Most na lince B i Háje a Ládví na céčku.

Změn se dočkají i další stanice 

V budoucnu ale nemusí zůstat jen u jedenácti z celkových 61 stanic metra. „Nynější plány na proměnu prvních jedenácti stanic vnímám jako velmi důležité.

Bude to klíčová zkušenost, jejíž vyhodnocení nám ukáže, jak postupovat i v dalších případech," uzavírá ředitel IPR Petr Hlaváček. Zůstává ale otázkou, nakolik budou některé zásadní změny vůbec reálné, a pokud ano, kdy k nim nakonec dojde.

Tři linky pražského metra měří dohromady 65,2 kilometru a soupravy zastavují v 61 stanicích. Metro v průměru přepraví 1,6 milionu lidí denně. V plánu je rozšíření v příštích letech o linku D, která by vedla z Pankráce do Písnice.

Proměna 11 stanic metra
trasa A: Skalka, Dejvická a Bořislavka
trasa B: Luka, Lužiny, Hůrka, Karlovo náměstí, Českomoravská a Černý Most
trasa C: Háje a Ládví

Čtěte také: Praha si nechá udělat zadání urbanistických studií stanic metra