Mimopražští řidiči už nebudou zabírat místa před vchodem obyvatelům metropole. Vedení hlavního města vybralo šedesátku míst, která se přemění na záchytná parkoviště. Seznam má Pražský deník k dispozici, a to včetně předpokládané kapacity jednotlivých odstavných ploch.

Přečtěte si: Praha 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny

V cestě může stát získávání pozemků 

„Ve spolupráci s městskými částmi jsme vytipovali celkem 62 lokalit, kde by P+R parkoviště mohla vzniknout. V únoru bude otevřeno parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6. Další budou následovat," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Parkoviště v Tobrucké u stanice metra Bořislavka o kapacitě 144 míst bude podle vedení města první vlaštovkou, která předznamená rychlé rozšiřování systému záchytného parkování. V cestě však může stát získávání pozemků.

IPR představil soupis osmnácti prioritních míst 

Praha už podle Dolínka vykoupila plochy na Černém Mostě, kde se brzy začne stavět velké objektové parkoviště s kapacitou téměř 900 míst. Blízko k výstavbě má i budova pro automobily v Chilské ulici na Opatově. Ta by měla pojmout tisícovku aut.

Institut plánování a rozvoje loni navíc představil soupis osmnácti prioritních míst, u kterých pozemky vlastní buď město, nebo už probíhají jednání se soukromými vlastníky. Na seznamu je například Barrandov, Motol, Slivenec, Suchdol, Troja, Střížkov, Zličín či Běchovice.

Čtěte také: Metropole si posvítí na parkoviště. Některá zruší

Provoz by neměl zatěžovat místní

Záchytných parkovišť v centru města se přespolní řidiči nedočkají. Praha bude i v budoucnu volit polohu spíše na krajích metropole. Důvod je jasný: aby automobilový provoz neobtěžoval místní obyvatele.

„Nemá smysl, aby P+R parkoviště vznikala v oblastech, jako je Strahov a podobně. To už je příliš v centru," uvedl Dolínek.To ostatně dává smysl i s ohledem na jejich funkci. Měla by sloužit k tomu, aby dojíždějící mohli auto nechat na kraji metropole a dále pokračovat veřejnou dopravou.

S parkováním na sídlištích je problém 

Vedení Prahy řeší i jiné problémy. Dolínek se chce zaměřit i na parkování pražských rezidentů. „Chci zdůraznit, že za ještě důležitější považuji řešení parkovacích kapacit pro Pražany, zejména na sídlištích, kde jsou problémy," uvedl. Jak se situace zlepší, zatím není jasné.

V současnosti má systém záchytného parkování v Praze 16 parkovišť s kapacitou kolem tří tisíc stání. V roce 2015 ho využilo zhruba 912 tisíc aut. Nové P+R parkoviště město zprovoznilo naposled v roce 2008 v Letňanech.

IPR vytipoval místa pro parkoviště. Infografika.