Rozsáhlé území mezi ulicemi Husitská a Hybernská na jedné straně a Těšnovem a Křižíkovou a Sokolovskou ulicí na straně druhé projde zásadní proměnou. Nově vznikne například Trocnovské náměstí, Náměstí Florenc nebo Palác Florenc s kulturním prostorem pod magistrálou.
Především ale bude možné projít přes celé území všemi směry pěšky, což nyní nelze. Zajistit to má nová lávka, která vyroste přes koleje u Masarykova nádraží. Celá oblast má svým novým charakterem více navázat na historické centrum města, ale se širšími ulicemi.
Autobusové nádraží bude mít nově dvě patra, spoje budou přijíždět na zastávky v úrovni terénu a odjíždět z podzemí, jež přímo naváže na metro.
„Florenc je zapomenuté místo v Praze, bylo to strašně moc vidět na zpětné vazbě od lidí, jejich zájem nás motivoval a pomohl nám překonávat překážky v celém procesu. Je to jedno z nejsložitějších míst v Praze,“ řekl Filip Tittl, vedoucí vítězného týmu, který se skládá z několika firem: ze studií UNIT architekti, A69 – architekti a v Londýně působícího studia se slovenskými kořeny Marko&Placemakers.
První dvě studia už mají s obnovou v Praze zkušenosti, UNIT architekti se podíleli na urbanistické studii Kyje-Hloubětín a firma A69 – architekti připravovala například přestavbu smíchovského terminálu.
Do finále soutěže se probojovaly ještě další dva týmy. V porotě zasedli odborníci, zástupci investora i lidé za hlavní město a osmou městskou část.
„Dobré je především propojení s řekou, které bylo o něco lepší než u ostatních dvou návrhů. Porota ocenila hlavně spojení dvou částí města a schopnost adaptovat se na změny, které mohou nastat. Jedná se o podklady pro změnu územního plánu, není to ještě architektura. Říkat, kdy se začne stavět, by bylo neprofesionální,“ oznámila místopředsedkyně poroty Lenka Burgerová (Praha sobě).
Některé týmy počítaly s možností, že místo magistrály vznikne park. „Její vyřešení je velmi dlouhá cesta. Dramatický pokles dopravy nemůžeme očekávat, dokud nebude postaven pražský okruh,“ připomněla Burgerová.
K tomu, aby se začalo reálně něco stavět, je však zapotřebí změna územního plánu.
„Postup bude takový, že vítězný tým doladí vztahy s vlastníky autobusového nádraží a zpracuje zastavovací studii jako podklad pro změnu územního plánu,“ řekl Petr Hlaváček (TOP 09), náměstek pro územní rozvoj.
Investor, kterým jsou společnosti ČSAD Praha holding a skupina Penta Investments, by chtěl začít stavět co nejdříve. „Nejblíže k realizaci jsou budovy v naší části území, jsou to budovy v návaznosti na náš projekt Zahy Hadid, který už stavíme. Práce zahájíme hned, jakmile se změní územní plán,“ řekl Petr Palička, výkonný ředitel Penta Real Estate.
Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která je vydavatelem Pražského deníku.