Jak službu zříditTísňová péče je dostupná všem seniorům a zdravotně postiženým ve 13 krajích České republiky včetně Prahy. Zájemci v Praze se mohou hlásit u sociálních pracovnic Kristýny Kolářové nebo Jany Nedomové na telefonních číslech 222 333 546 nebo 601 559 580 či emailové adrese zajemciosluzby@zivot90.cz.

V celé České republice (s výjimkou jednoho kraje, kde zatím není dostupná) tohoto tlačítka využívá přes 1200 seniorů. A jen v Praze jich k začátku letošního března bylo 540.

Pokud někdo o zřízení podobné služby uvažoval, ale bránily mu v tom peníze - instalace systému stojí od 5 do 13 tisíc korun - teď je vhodná příležitost. Náklady na zřízení nově hradí Nadace České spořitelny. Uživatele tak instalace chytrého systému doma nic nestojí. Platí pouze měsíční poplatek za samotnou péči, který se pohybuje mezi 400 až 550 korunami.

Co za to uživatelé dostanou? „Tísňová péče Života 90 je vlastně takový komplex služeb. Nejde jen o samotné hlídání a přijímání poplachových zpráv pomocí tlačítka. Instalujeme uživateli také čidlo pohybu, takže i když nestihne tlačítko použít, pomoc přijde. Pravidelně také všechny uživatele obvoláváme, jsme s nimi v kontaktu a známe je, což je velkou výhodou ve chvíli, kdy nás potřebují," vysvětluje vedoucí služby Eliška Fousková.

„Při zavádění systému tísňové péče jsme mysleli hlavně na ty seniory, kteří nechtějí opustit svůj domov, ale kvůli svému vysokému věku také potřebují jistý druh dohledu a pomoci, která pro ně bude připravena 24 hodin denně," říká ředitel Života 90 Jan Lorman.

Jak tísňová péče funguje?

V případě krizové situace, kdy se uživateli udělá nevolno, upadne a nemůže vstát, je týrán, okraden nebo potřebuje jinou pomoc, stačí jen zmáčknout tlačítko, které u sebe nosí. Během chvíle je propojen s dispečinkem tísňové péče. Operátorky zjistí, co se stalo a podle situace zorganizují potřebnou - pomoc zavolají rodině, pošlou výjezdovou službu s klíči od bytu uživatele, zorganizují příjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.

Čidlo pohybu v domově uživatele - jistota pomoci

Domácí verze tísňové péče je chytré zařízení, které obsahuje nejen tlačítko, ale i čidlo pohybu. To sleduje nečinnost a nepohyb v bytě. Stane-li se, že uživatel upadne a nestihne tlačítko použít, čidlo po nastavené době samo spustí alarm a volá dispečink tísňové péče. Služba tak dokáže zachránit život a vylučuje riziko, že uživatel leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.

Pravidelná volání

Další užitečnou službou tísňové péče Života 90 je pravidelné volání operátorky dispečinku jednou týdně všechny uživatele obvolávají. Díky tomu, že pravidelně sledují a aktualizují informace a stav uživatele, jsou pak schopny ještě rychleji a efektivněji zorganizovat pomoc, kdykoli ji uživatelé potřebují.

Pomoc při ochraně majetku

Čidlo ale může mít i opačnou funkci - v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Uživatel operátorkám nahlásí, že byt opouští, a čidlo pohybu přepne na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného" bytu někdo vstoupí, operátorky zjistí, kde a v čím bytě k tomu došlo.

Čtěte také: Všechno, co potřebujete vědět o tísňové péči