Je tomu necelý rok, co pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) dokončil seznam zbytečných červenobílých zábradlí, na která lze v hlavním městě narazit na každém kroku. Podle městských urbanistů je jich moc a na mnoha místech spíše škodí. Ze seznamu, který čítá kolem padesátky zábradlí, jich však za rok zmizela pouze zhruba čtvrtina.
Představitelé hlavního města se opakovaně vyjádřili v tom smyslu, že zábradlí jsou v mnoha případech přežitkem. IPR připravil plán na jejich omezení v době, kdy ho měl v gesci později odvolaný radní pro územní rozvoj Matěj Stropnický. Jeho stranická kolegyně Petra Kolínská, která za územní rozvoj zodpovídá nyní, má na červenobílé trubky stejný názor.
Městské části chtějí zábradlí zachovat
„Zábradlí mohou zvyšovat bezpečnost pro všechny účastníky provozu, ale na spoustě míst tomu tak není a naopak tam prostředí hyzdí a zatěžují obecní pokladnu, protože se musí obnovovat," uvedla Kolínská.
Likvidace zábradlí, jasně definovaných jako přebytečných, přesto vázne. Technická správa komunikací (TSK), která je má na starost, obdržela loni od urbanistů seznam 46 zábradlí. Zatím jich bylo odstraněno třináct.
TSK už některá zábradlí odstranila
Zmizela například dvě několikasetmetrová zábradlí v ulici Jugoslávských partyzánů. Kromě toho TSK odstranila čtyři zábradlí, která v soupisu IPR nebyla, například v Bělohorské ulici.
Náměstkyně Kolínská se chce nyní na problém znovu zaměřit. „Likvidace zbytných zábradlí uvázla hodně na tom, že městské části, které dostaly možnost se k tomu vyjádřit, se k odstraňování staví hodně zdrženlivě. Já to určitě chci oprášit a znovu rozběhnout," slíbila.
Budování nových zábradlí
Pokud má město zájem na odstraňování již existujících zábradlí, jak deklaruje, mělo by logicky omezit budování nových. I to je však problém. Například v nedávno zrekonstruované Vršovické ulici se objevila zábradlí na tramvajové zastávce Kubánské náměstí v takové míře, že si to často vyslouží peprné slovo od některého z lidí, kteří je musí obcházet. Ani ve zbytku ulice se s trubkami rozhodně nešetřilo.
Zdá se tedy, že koncepce moc nefunguje. Podle IPR je to proto, že na umisťování zábradlí trvá z bezpečnostních důvodů policie. „Stávající normy, které zábradlí prosazují, nejsou závazné, ale projektanti je uplatňují, například při rekonstrukci tramvajových tratí. I když jsme jako IPR nesouhlasili s instalací zábradlí, například v případě Vršovické, a v projektu nebyla některá zábradlí opravdu navržena, nedovolila policie jako dotčený orgán zkolaudovat stavbu a žádala na některých místech jejich rozšíření," vysvětlil mluvčí IPR Adam Švejda s tím, že stávající legislativa přiznává policii zásadní roli v procesech povolování dopravních staveb.
Připomínkování úprav
To je však v rozporu s tvrzením mluvčí policie Andrey Zoulové. „My jakoukoliv úpravu podobného rázu, která souvisí s dopravní bezpečností, samozřejmě připomínkujeme, máme pro to speciální stavebně-inženýrský odbor. Naše připomínky mohou být při rozhodování brány v potaz, ale nemusí, neexistuje zákonná povinnost je respektovat," sdělila.
Čtěte také: Praha by měla mít v roce 2020 jednotný informační systém v MHD