Veřejnou dopravu chceme výrazně zlevnit, budeme prosazovat předplatné jízdné za 10 Kč na den. Věříme, že v konečném důsledku to bude mít pozitivní vliv na dopravní situaci 
i veřejné rozpočty," tvrdí například Petr Štěpánek, lídr trojkoalice pro Pražany.

Po kolejích až na okraj Prahy

Také sociální demokraté chtějí „kvalitu, komfort, spolehlivost a čisté prostředí". „Pro cestování po městě by měla být pro Pražany MHD první volbou," nechal se slyšet kandidát na primátora Miloslav Ludvík, který kromě stavby linky metra D považuje za prioritní budování nových tramvajových tratí například do Slivence nebo Nových Dvorů. Ludvík zdůrazňuje, že by tramvaje měly více jezdit do okrajových částí města. Stejně vnímá důležitost tramvajové sítě i konkurenční ODS.

„Mezi naše priority patří výstavby nových tramvajových tratí z Barrandova do Holyně a Slivence, dále pak prodloužení tratě v Bohnicích, výstavbu trasy ze Spořilova přes Opatov do zastávky Háje, a prodloužení trati 
z Modřan do Libuše," popisuje předseda pražské sekce Filip Humplík.

Pokud se občanským demokratům podaří dostat do zastupitelstva hlavního města, budou se snažit prosadit výstavbu zmiňovaných tratí do tří let. Na kolejovou dopravu soustředí pozornost i vládnoucí TOP 09, Trojkoalice pro Pražany, Demokraté Jana Kasla nebo komunisté.

„Chceme vrátit tramvaje na starý dolní Žižkov a pokračovat v rekonstrukci mostů," vyjádřila se předsedkyně krajského výboru KSČM Marta Semelová.

Vodní tramvaje

Ještě dál jde s využitím tramvají hnutí Pro Prahu, podle kterého je Vltava jako součást MHD opomíjená, což by se mělo změnit. „Vodní tramvaje by mohly ulevit zácpám, zejména na vltavských nábřežích. Spojily by břehy tam, kde chybí mosty, čímž si cestující zkrátí cestu o desítky minut," domnívá se Jan Skalický, předseda dopravní komise hnutí a kandidát na starostu Prahy 5.

Pravidelné linky by jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, kde povrchová doprava vázne. „Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky 
a další volnočasové aktivity," říká Jan Skalický. Součástí koncepce je i vybudování potřebné infrastruktury přístavišť, kde bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad.

Vodní tramvaje se budou pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře. Tramvaje by měly mít elektrický pohon a měly by být uzpůsobeny pro bezbariérovou přepravu podobně, jako je tomu v jiných evropských městech například Marseille, Krakově či Ženevě.

Společnou řeč by ohledně využití řeky našlo hnutí například u komunistů, kteří to považují za ekologicky šetrný způsob cestování, naopak by narazilo u TOP 09. „Smysl mají přívozy jako doplněk mostů. Vodní doprava je velmi pomalá a komory vytížené, takže nahrazování tramvajové dopravy nedává smysl," okomentoval úmysl svých rivalů současný primátor Tomáš Hudeček.

Redukce černých pasažérů

Na čem by se obě partaje shodly, je zavedení turniketů 
v metru. Podle Hudečka je to optimální řešení redukce černých pasažérů. Pro Prahu zmiňuje i zvýšení bezpečnosti. „Do metra se nedostanou lidé, kteří by mohli obtěžovat ostatní a to jen za cenu minimálního zdržení," řekl mluvčí hnutí Jan Kořán. ODS upozorňuje, že je důležité zohlednit i finanční stránku jejich zavedení.

„Našim cílem je otevřené výběrové řízení, ze kterého vzejde nejvýhodnější projekt pro město," tvrdí Filip Humplík. Mýtné brány mají ve svém volebním programu také Demokraté Jana Kasla. „Pražané málo vědí, že černí pasažéři způsobují ztrátu cca 1,3 miliardy Kč ročně, v metru cca 650 milionů," upozorňuje lídr kandidátky.

V případě svého znovuzvolení do primátorského křesla by zavedl chytrou elektronickou jízdenku, která by nahradila Opencard a která by platila jako universální jízdenka i na vlak a do jiných měst. „Taková aplikace umožní slevu různým věkovým skupinám i v závislosti na době cestování – například mimo špičku jedou senioři levněji," popisuje Kasl a jednoznačně odmítá bezplatnou veřejnou dopravu.

Tu prosazují komunistka Marta Semelová, nebo třeba Jakub Michálek, kandidát na primátora za Pirátskou stranu. Sociální demokraté chtějí zachovat jízdné zdarma pro cestující do 15 a od 65 let věku a pro rodiče pečující o dítě se zdravotním postižením.

Méně výdajů

Napříč politickými stranami se kandidáti do čela města shodují, že je potřeba především optimalizovat provozní náklady Dopravního podniku.

„Síť v Praze je kvalitní, ale musíme ji dále rozvíjet. Vzhledem k faktu, že Praha je jedno z nejvíce navštěvovaných měst, tak bych ráda viděla 
i popisky a jízdní řády v angličtině. Hospodárnost dopravního podniku bychom prověřili hned po volbách, bude nutné tam zpřetrhat některé vazby na politiky a firmy. Jízdné nebudeme zvyšovat," vyjádřila se kandidátka na primátorku za hnutí ANO Adriana Krnáčová.