Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předvolební sliby? Turnikety v metru i tramvaje na Vltavě

Praha - Městská hromadná doprava pro nás není okrajové téma. To je vzkaz, který ve vrcholící předvolební kampani, posílají voličům všechny strany, které mají šanci usednout v zastupitelstvu hlavního města. „MHD hraje (a bude hrát) klíčovou roli 
v pražské dopravě.

8.10.2014
SDÍLEJ:

Už žádné kolony. Místo zdlouhavých objížděk by Pražané mohli cestovat na lodi. Je to prý nejen ekologičtější, ale i časově méně náročné než jízda po silnici.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Veřejnou dopravu chceme výrazně zlevnit, budeme prosazovat předplatné jízdné za 10 Kč na den. Věříme, že v konečném důsledku to bude mít pozitivní vliv na dopravní situaci 
i veřejné rozpočty," tvrdí například Petr Štěpánek, lídr trojkoalice pro Pražany.

Po kolejích až na okraj Prahy

Také sociální demokraté chtějí „kvalitu, komfort, spolehlivost a čisté prostředí". „Pro cestování po městě by měla být pro Pražany MHD první volbou," nechal se slyšet kandidát na primátora Miloslav Ludvík, který kromě stavby linky metra D považuje za prioritní budování nových tramvajových tratí například do Slivence nebo Nových Dvorů. Ludvík zdůrazňuje, že by tramvaje měly více jezdit do okrajových částí města. Stejně vnímá důležitost tramvajové sítě i konkurenční ODS.

„Mezi naše priority patří výstavby nových tramvajových tratí z Barrandova do Holyně a Slivence, dále pak prodloužení tratě v Bohnicích, výstavbu trasy ze Spořilova přes Opatov do zastávky Háje, a prodloužení trati 
z Modřan do Libuše," popisuje předseda pražské sekce Filip Humplík.

Pokud se občanským demokratům podaří dostat do zastupitelstva hlavního města, budou se snažit prosadit výstavbu zmiňovaných tratí do tří let. Na kolejovou dopravu soustředí pozornost i vládnoucí TOP 09, Trojkoalice pro Pražany, Demokraté Jana Kasla nebo komunisté.

„Chceme vrátit tramvaje na starý dolní Žižkov a pokračovat v rekonstrukci mostů," vyjádřila se předsedkyně krajského výboru KSČM Marta Semelová.

Vodní tramvaje

Ještě dál jde s využitím tramvají hnutí Pro Prahu, podle kterého je Vltava jako součást MHD opomíjená, což by se mělo změnit. „Vodní tramvaje by mohly ulevit zácpám, zejména na vltavských nábřežích. Spojily by břehy tam, kde chybí mosty, čímž si cestující zkrátí cestu o desítky minut," domnívá se Jan Skalický, předseda dopravní komise hnutí a kandidát na starostu Prahy 5.

Pravidelné linky by jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, kde povrchová doprava vázne. „Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky 
a další volnočasové aktivity," říká Jan Skalický. Součástí koncepce je i vybudování potřebné infrastruktury přístavišť, kde bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad.

Vodní tramvaje se budou pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře. Tramvaje by měly mít elektrický pohon a měly by být uzpůsobeny pro bezbariérovou přepravu podobně, jako je tomu v jiných evropských městech například Marseille, Krakově či Ženevě.

Společnou řeč by ohledně využití řeky našlo hnutí například u komunistů, kteří to považují za ekologicky šetrný způsob cestování, naopak by narazilo u TOP 09. „Smysl mají přívozy jako doplněk mostů. Vodní doprava je velmi pomalá a komory vytížené, takže nahrazování tramvajové dopravy nedává smysl," okomentoval úmysl svých rivalů současný primátor Tomáš Hudeček.

Redukce černých pasažérů

Na čem by se obě partaje shodly, je zavedení turniketů 
v metru. Podle Hudečka je to optimální řešení redukce černých pasažérů. Pro Prahu zmiňuje i zvýšení bezpečnosti. „Do metra se nedostanou lidé, kteří by mohli obtěžovat ostatní a to jen za cenu minimálního zdržení," řekl mluvčí hnutí Jan Kořán. ODS upozorňuje, že je důležité zohlednit i finanční stránku jejich zavedení.

„Našim cílem je otevřené výběrové řízení, ze kterého vzejde nejvýhodnější projekt pro město," tvrdí Filip Humplík. Mýtné brány mají ve svém volebním programu také Demokraté Jana Kasla. „Pražané málo vědí, že černí pasažéři způsobují ztrátu cca 1,3 miliardy Kč ročně, v metru cca 650 milionů," upozorňuje lídr kandidátky.

V případě svého znovuzvolení do primátorského křesla by zavedl chytrou elektronickou jízdenku, která by nahradila Opencard a která by platila jako universální jízdenka i na vlak a do jiných měst. „Taková aplikace umožní slevu různým věkovým skupinám i v závislosti na době cestování – například mimo špičku jedou senioři levněji," popisuje Kasl a jednoznačně odmítá bezplatnou veřejnou dopravu.

Tu prosazují komunistka Marta Semelová, nebo třeba Jakub Michálek, kandidát na primátora za Pirátskou stranu. Sociální demokraté chtějí zachovat jízdné zdarma pro cestující do 15 a od 65 let věku a pro rodiče pečující o dítě se zdravotním postižením.

Méně výdajů

Napříč politickými stranami se kandidáti do čela města shodují, že je potřeba především optimalizovat provozní náklady Dopravního podniku.

„Síť v Praze je kvalitní, ale musíme ji dále rozvíjet. Vzhledem k faktu, že Praha je jedno z nejvíce navštěvovaných měst, tak bych ráda viděla 
i popisky a jízdní řády v angličtině. Hospodárnost dopravního podniku bychom prověřili hned po volbách, bude nutné tam zpřetrhat některé vazby na politiky a firmy. Jízdné nebudeme zvyšovat," vyjádřila se kandidátka na primátorku za hnutí ANO Adriana Krnáčová.

Autor: Soňa Kacerovská

8.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení