Středoškoláci zasílali eseje podle své volby zpracované na jedno ze tří témat. Ta byla následující: návrh změn Ústavy ČR, snížení věkového limitu pro účast ve volbách a odpověď na otázku: „Jaké zákony v ČR potřebujeme?". Podle předsedy Poslanecké sněmovny byly některé myšlenky studentů velmi zajímavé a mohly by být pro zákonodárce inspirativní.

Literární soutěže o nejlepší studentskou esej probíhala v období od 1. prosince loňského roku do letošního 28. února. Byla vypsána při příležitosti 25. výročí Sametové revoluce. Své práce zasílali především studenti gymnázií, ale zapojili se do ní i žáci obchodních škol, průmyslovek nebo středních škol informatiky.

Ukázka jedné z vítězných pracíautor: Gabriela Randáková, téma: Jaké zákony v ČR potřebujeme?

Systém zdravotního pojištění v České republice tedy zdaleka není ideální. A nejen část s komerčním zdravotním pojištěním. Když se nad tím zamyslíme, některé jeho základní principy se dokonce zdají být spravedlivější. Nevím, jak to vnímají ostatní, ale můj soucit (a touha být solidární) s osobou, která si zranění způsobí, když se zfetovaná rozhodne si prohlédnout krásy Prahy z vyvýšeného místa, ideálně lešení nebo střechy, je značně limitován. Obzvlášť, když je takový člověk v televizi následně vykreslován jako velký altruista a nešťastník v jednom. Na druhou stranu uznávám, že je hranice mezi „za to si může sám" a „ten má ale smůlu, chudák" nepředstavitelně tenká.

V esejích se studenti věnovali tématům jako je řešení korupce, daňových rájů či referenda. Většinou přitom odmítali snížení hranice pro účast ve volbách. Uvědomovali si pocit odpovědnosti, který s volebním právem souvisí. Několikrát v esejích zaznělo, že by se školy měly zasadit o větší informovanost mladých lidí o politické dění, aby tak mezi nimi vzbudily zájem o veřejné záležitosti.

Vybraných šest studentů středních škol se setkalo s předsedou PS PČR Janem Hamáčkem. Spolu s ním prošlo historickou budovu sněmovny a po té společně poobědvali. „Diskuse byla rovněž velmi zajímavá, zazněly na ní zajímavé myšlenky a potvrdila přehled, jaký studenti o politickém dění mají," dodal Jan Hamáček.

Vítězné práce vypracovali:Václav Šimánek, 7. ročník osmiletého gymnázia, Gymnázium Budějovická, Praha 4
Aleš Kubíček, Septima, Gymnázium Lovosice
Andrea Tunysová, maturitní ročník šestiletého gymnázia, Slovanské gymnázium Olomouc
Jiří Šrogl, 1. ročník, Soukromá střední škola výpočetní techniky Praha
Gabriela Randáková, 4. ročník, První české gymnázium v Karlových Varech
Filip Emmer, kvinta, Sportovní gymnázium Ludvíka Daňka v Brně