Praha začala uvažovat o zavedení moderní trolejbusové dopravy kolem roku 1927. Ze začátku se hledala vhodná trať. Do úvahy padaly tratě Karlín – Vodičkova (návrh 1927), Vysočany – Kbely (1931), ale také ze Smíchova na Zbraslav a do Štěchovic, nebo z Vypichu do Hostivic (1931). Souběžně s tím se hledal vhodný výrobce vozidel. Pro různé komplikace se však nic z toho nezrealizovalo.

Unikátní pomůcku v podobě lůžka s kurty určenými speciálně k poutání personálu mají v Psychiatrické nemocnici Bohnice.
Foto: Zvládat situace v bohnické nemocnici pomáhá i nácvik s herci

V roce 1934 zazněl poprvé návrh na stavbu trati v trase Ořechovka – Hanspaulka. Vedení tratě postupně dostávalo konečnou podobu – od vozovny Střešovice ke kostelu svatého Matěje, kde tehdy vznikalo nové vilové sídliště Baba. Trať byla schválena městskou radou 15. března 1935 a provoz na této trati dlouhé 3,5 kilometru byl slavnostně zahájen 28. srpna 1936. Následujícího dne již přepravovala cestující.

Definitivní konec éry trolejbusů pak v Praze nastal v noci z 15. na 16. října 1972. Úplně poslední trolejbus – Tatra T 400 číslo 9431 podle webu trolejbusyvpraze.net přijel do vozovny Smíchov 16. října v 1:14 hodin. Tím trolejbusy v pražských ulicích skončily a do podzimu roku 1973 zcela zmizely i poslední zbytky trolejí. Scénu pak ovládly tramvaje a autobusy.

Víkendové oslavy

O tomto víkendu čeká ale Prahu akce, kterou by ještě před deseti lety zřejmě nikdo netipoval, že se někdy uskuteční. U příležitosti padesátého výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze a pátého výročí zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici chystá DPP speciální program s historickými trolejbusy. Jezdit budou na nově postavené trati Letňany – Čakovice, kam DPP trolejbus poslal na začátku října.

Do programu bude nasazena také řada historických trolejbusů, a to včetně těch, které v Praze v minulosti vozily cestující a dnes jsou součástí vzácné sbírky vozidel muzea pražské MHD. Detaily o celé akci zveřejnil DPP na svých stránkách.

Slavnostní zahájení provozu na nové tramvajové trati Sídliště Barrandov - Holyně.
Investice za miliardu. Praha chystá nové linky pro trolejbusy i tramvaje

Místenky na jednotlivé jízdy si za 50 korun mohou zájemci zakoupit on-line na e-shopu DPP. Případný doprodej jízd bude i na místě. V sobotu budou historické trolejbusy jezdit od 12 hodin do 16.20. v neděli pak do zhruba 9.00 do 16.50