Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 110 lety se začala psát historie automobilky Praga

Praha - Smlouvu o zřízení Pražské továrny na automobily podepsali zástupci První českomoravské strojírny a Ringhofferových závodů před 110 lety, 27. března 1907, a již v následujícím roce vyjel z bran závodu, umístěného v tehdy ještě samostatných Vysočanech, první automobil. Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, ať už v licenci italské automobilky Isotta Fraschini nebo francouzských firem Charon a Renault.

26.3.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Logo automobilky na vozu Praga V z roku 1913.Foto: ČTK/Kateřina Šulová

V prosinci 1909 se pak poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech. Prvním vlastním typem byl Mignon (1911), po němž přišly Grand (1912) a Alfa (1913).

Čtěte také: Odboráři pražského závodu Mitas vyhlásili stávkovou pohotovost

Dnes ja Praga minulostí

Během první světové války dostaly přednost nákladní vozy, za první republiky se ale vysočanská automobilka vrátila zpět k původnímu programu a stala se největším producentem osobních vozů v Československu.

V továrně se vyráběly i náklaďáky nebo motocykly, vyvíjela a vyráběla tanky, letecké motory i letadla. Po konci druhé světové války dostala Praga za úkol produkci nákladních automobilů. Po typech RN, RND a ND přišel legendární vojenský automobil Praga V3S. Ten se ale od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech zůstala výroba převodovek. I ta už je ale dnes minulostí, stejně jako pokusy o oživení značky výrobou univerzálního automobilu UV80 nebo terénních motocyklů.

Přečtěte si: Hasičský sbor slouží Praze už 164 let

Autor: ČTK

26.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení