Na přechodu pro chodce, přímo před očima své matky a sourozence zemřel před časem v Praze 6-Břevnově sedmiletý chlapec. Srazil ho motorkář. Nehodu na místě dodnes připomíná pomníček. Tak jako na mnoha jiných místech hlavního města.

Ke střetům mezi chodci na přechodech a auty v metropoli totiž dochází téměř každý den. Jen za loňský rok šetřili strážníci 232 karambolů, kde nedali řidiči přednost chodci na přechodu.

Sto sedmnáct Pražanů při nich bylo zraněno, z toho 68 těžce. Čísla jsou o to víc varující, že oproti roku 2006 se vloni počet nehod na přechodech zvýšil o celých 33 případů.

Policie krčí rameny

Nad důvody krčí policisté jen bezradně rameny. „S největší pravděpodobností je to dáno množstvím vozidel v hlavním městě, jež stále narůstá. Do metropole jezdí denně velká skupina lidí, kteří tu nebydlí, ale pracují,“ domnívá se Jiří Dušek z pražského dopravního inspektorátu.

Že k nehodám na přechodech pro pěší dochází stále častěji, potvrdila Deníku také mluvčí zdravotnické záchranné služby Jiřina Ernestová. „Zda člověka srazili na přechodu nebo mimo, nezjišťujeme, to je věc policie. U dopravních karambolů ale zasahujeme, a tvoří zhruba čtyři procenta našich výjezdů,“ řekla Pražskému deníku Jiřina Ernestová.

Pomoci chtějí Pražské matky

Za to, aby k podobným neštěstím nedocházelo, lobbuje už roky občanské sdružení Pražské matky. To se od roku 1998 podílí zhruba na osmnácti projektech, které by měly zlepšit bezpečnost u základních a středních škol v metropoli. Děti zakreslí místa, kde se při cestě na vyučování bojí přejít vozovku, a sdružení se pak společně s městskými částmi a pražským magistrátem snaží najít řešení.

„Před pár měsíci přibyl například ostrůvek na přechodu u Základní školy na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze 3 nebo nová zebra na rohu Londýnské a Jugoslávské ulice v Praze 2,“ řekla statutární zástupkyně sdružení Jarmila Johnová.

K bezpečnostním opatřením už sáhly i některé městské části. Radnice Prahy 10 nainstalovala na podzim před přechod u tramvajové zastávky Koh-i-noor zpomalovací pás. Podle radního Romana Rognera byla impulsem právě srážka automobilu s dítětem na přechodu.

Barevné nástřiky

Finance na bezpečnostní opatření našla i Praha 6. „Řidiči dnes mohou na ulici Patočkova- Evropská zaznamenat více než desítku speciálních brzdných nástřiků zkracujících brzdnou dráhu vozidel a zintenzivnili jsme veřejné osvětlení v okolí křižovatek,“ uvedl mluvčí Prahy 6 Martin Šalek s tím, že letos se zatím v kritickém úseku nestala ani jedna smrtelná nehoda.

Za celý loňský rok se stali chodci účastníky dopravních nehod ve více než pěti stech případech. Třistajedenáctkrát byl viníkem člověk, který obvykle přecházel mimo vyhraničený přechod. V 17 případech navíc sehrál roli alkohol v krvi chodce.

Vladimír Kotrouš, ředitel městské policie:

Problém je v disciplíně

Na území hlavního města se loni stalo více než pět set dopravních nehod, kde účastníky byli i chodci, z toho se desítky staly při přecházení po vyznačeném přechodu nebo na zelenou.

To už jsou alarmující čísla…

Každopádně ano.V loňském roce jsme se proto zaměřili na řidiče i chodce. Nicméně monitorujeme až 145 přechodů denně. Samozřejmě že vycházíme z možné kapacity městské policie pro daný případ dohledu.

V čem je podle vás hlavní příčina těchto tragédií?

V disciplíně řidičů i chodců dohromady. Platí to zejména ve velkých městech, v Praze především. Je to tristní, jak chodci ignorují i to největší nebezpečí střetu s vozidlem, které nemusí skončit dobře.

Domníváte se, že tomu lze předcházet?

Už nyní se dělá mnoho pro bezpečnost chodců. Tragédiím úplně zabránit je jistě sen každého, kdo se touto problematikou zabývá. Pokrok například spatřuji ve výrazně barevném odlišení přechodu od vozovky. Mělo by to především působit psychologicky.

Pomohla by třeba změna v zákoně, kdy za zaviněné usmrcení chodce na přechodu by měl být viník přísněji potrestán?

Nemyslím si, že by byla potřeba změny zákona. Člověk za volantem, kterému se tento případ stane, je potrestán i tak dost. Téměř všichni si trauma z tohoto „zážitku“ nesou zbytek života.

(pšt)