Měli by mít chodci na přechodech přednost před tramvajemi? Ani náhodou, shodují se experti na dopravu. Kritické důsledky by novinka měla nejen pro chodce a cestující, ale i pro průjezdnost v metropoli.

Zkušební jízdy tramvaje a autobusu z pondělka 28. ledna, které porovnaly brzdnou dráhu obou strojů, jednoznačně dokázaly, že tramvaj zastaví skoro o polovinu trati dále než autobus. „Chodci těžko dokážou odhadnout vzdálenost, kdy ještě mohou bezpečně přejít před tramvají. Ohrožení jsou ale také cestující v tramvaji. Mohou se poté, co tramvaj prudce zabrzdí zranit,“ uvedl Deníku Petr Blažek, dopravní ředitel městského dopravního podniku.

Testovací jízdy v hostivařském depu daly jasný výsledek. Pokud tramvaj jede rychlostí 40 km/h, její brzdná dráha i při použití nouzové je 26 metrů, jede-li stejnou rychlostí autobus, zastaví za 12 metrů a automobil za 6 metrů. Novinka, o které se diskutuje v souvislosti se změnou zákona o provozu na pozemních komunikacích, by způsobila výrazné obtíže v metropolitní dopravě.

„Je-li přechod třeba za křižovatkou, tramvaj, která by upřednostnila chodce, křižovatku zablokuje a výrazně se sníží průjezdnost,“ uvedl další negativní dopad na městskou dopravu Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje. Kolaps by podle něj nastal například na křižovatkách u I. P. Pavlova, na Václavském náměstí v místě, kde ho protíná Vodičkova ulice a třeba také na Karlově náměstí.