Záměr odsouhlasený drtivou většinou 54 zastupitelů počítá s výběrem projektanta stavby během příštího roku. Během dalších čtyř let by pak měla vzniknout finální podoba okruhu včetně např. řešení křižovatek. V závěru tohoto období má následovat územní rozhodnutí a poté stavební povolení. Dopravní dílo mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholskou spojkou za desítky miliard korun by za takových předpokladů mělo být hotové na začátku třicátých let. „Samotnou stavbu by mohly mít na starosti tři firmy, případně dvě nebo také jediná,“ upřesnil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). 

Do pěti let by měl být hotový projekt

Do debaty zastupitelstva zasáhli i obyvatelé Libně. Tlumočili údajně obavy třiceti tisíc spoluobčanů ze zamoření lokality zplodinami a mimoúrovňovými křižovatkami. „Nechceme další tunel Blanka, dopravní ani peněžní. Působí jako magnet pro auta, což dokazuje skutečnost, že se musí uzavírat,“ artikuloval námitky obyvatel Prahy 8 tamní zastupitel Tomáš Pavlů (KDU-ČSL), který se u řečnického pultu nejdřív představil se zakrytým obličejem jako Pavel Bém. Následující řečnice pak zpochybnila stavbu dvou okruhů, tedy vnitřního a vnějšího, když „kopírují stejnou trasu ve vzájemné vzdálenosti pouhých čtyř kilometrů.“ 

„Dálnice ve městě"

Připravený plán dostavby okruhu narážel v koaličním vedení metropole po několik měsíců zejména na výhrady Trojkoalice, především pak Strany zelených. Jejich zastupitelé sice nakonec zvedli ruku pro projekt, který předpokládá umístění zhruba poloviny trasy pod zem. Stále ale preferují alternativní variantu, tzv. duál, který počítá se zahloubením menšího úseku i s využitím stávajících komunikací, např. Kbelské nebo Průmyslové. Taková varianta by měla méně připomínat „dálnici ve městě“ a měla by být levnější. „Město k tomu zpracovává podrobnou studii, tak aby byla plně srovnatelná s trasou, která byla projednávána v procesu EIA,“ tvrdí spolupředseda Strany zelených v Praze Ondřej Mirovský. Jeho stranická kolegyně a náměstkyně primátorky Petra Kolínská pak upozornila, že mezi podmínkami stavby z posuzování EIA je i dokončení vnějšího obchvatu kolem Prahy, aby vnitřní okruh nebyl pod náporem tranzitní dopravy.

close Infografika info Zdroj: Deník zoom_in

Tunelovou variantu podporuje i opozice

Vzhledem k rozložení sil ale tahá Trojkoalice za kratší stranu provazu. „Tunelovou variantu“ podporují jak její koaliční partneři, tak také opoziční TOP09, ODS a KSČM. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je posouzení varianty alternativní trasy nutný kompromis vůči Straně zelených.

„Já ale nepředpokládám, že by to tu stavbu mohlo jakkoliv pozdržet. Udělali jsme zásadní krok k výraznému přiblížení začátku stavby,“ uvedla Krnáčová. I podle opozičních Pirátů je po včerejšku jasným favoritem varianta s lidovou přezdívkou Blanka 2. „Projektová dokumentace za 350 milionů už nemůže mít reálnou konkurenci,“ zdůraznil zastupitel Ondřej Profant.