Řekl to generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Garance musí posvětit Evropská komise. Podnik s ní o tom bude jednat. Poslední slovo budou mít zastupitelé.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve uvedl, že o garancích zřejmě rozhodne až nová politická garnitura, která vzejde z podzimních komunálních voleb. Pro dopravní podnik, který není v dobré finanční kondici, jsou přitom garance existenčně důležité. Bez nich by totiž Škoda Transportation od dohody o odložených splátkách odstoupila a dopravní podnik by musel za tramvaje platit tak jako doposud.

Dohodu o úpravě problematické smlouvy podepsal dopravní podnik, který je největší městskou společností v České republice, a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání na konci května. Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly na lepší výbavě tramvají.

Zvýšení nákladů o miliardu korun

Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením wi-fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané poruchové tramvaje. Pro Škodu Transportation to znamená zvýšení nákladů o miliardu. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky splatí do roku 2022. Garance musí zastupitelé schválit do konce roku.

V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun.

Člen představenstva dopravního podniku Petr Vychodil navíc už dřív uvedl, že podnik soupravy objednával v době, kdy je vůbec nepotřeboval. Nízkopodlažní tramvaje mimo to od začátku vykazovaly technické problémy a jejich údržba bude po uplynutí záruky velice nákladná, tvrdí Vychodil.

Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Čtěte také: Tramvaje Porsche již upadly v nemilost. Hledá se kupec