S protažením linky na Žižkov a dále na Jarov a do Vysočan se počítalo před několika lety. Pak ale tato varianta ustoupila kratší a levnější alternativě s konečnou na náměstí Republiky.

„Plánovači už dávno předpokládali dynamický rozvoj Žižkova a možnou masivní bytovou zástavbu, pro jejíž dopravní obsluhu nebudou výhledově tramvajové a autobusové linky stačit,“ zdůvodnil Dolínek správnost návratu k původní trase.

Křehká dopravní situace

Za tu lobbovala i jeho stranická kolegyně z městské rady a zastupitelka Prahy 3 Irena Ropková. „Tramvaje a autobusy mířící z Žižkova například na Hlavní nádraží jsou ve špičkách dlouhodobě přeplněné. Aktuální uzavírka Husitské ulice ukázala, jak je dopravní situace v Praze 3 křehká a jak snadno tam nastává kolaps. Developerská výstavba v areálu nákladového nádraží může situaci ještě zhoršit,“ přidala argumenty pro aktualizovaný návrh trasy metra Ropková.

Stavba severního úseku metra D je zatím jen v plánech. Město letos začne s geologickým průzkumem v prvním připravovaném úseku linky mezi Pankrácem a Depem Písnice, který by měl vyjít podle odhadů na 40 až 50 miliard korun. Před realizací tohoto díla bude nutné vyřešit výkup několika stovek pozemků od soukromníků.

Kvůli snadnějšímu financování Praha chystá založit společný podnik se soukromým investorem. Město si za partnera v tendru vybralo firmu Penta Investments. První vlaky bez řidiče vyjedou v tomto úseku podle optimistického scénáře v polovině příštího desetiletí. Až pak přijde na řadu druhý úsek mezi Pankrácem a náměstím Míru. Pokračování dál na sever bude následovat jako poslední.