Stane se tak téměř na den přesně po 46 letech, kdy naopak Pražané spatřili poslední trolejbus, který byl využíván v městské hromadné dopravě „Posledním pravidelným vozem, který svezl cestující z Orionky na Strahov, byl vůz 8 Tr číslo 9491. Do vozovny zatáhl 45 minut po půlnoci. Nočními ulicemi jej následoval ten úplně poslední trolejbus – Tatra T 400 číslo 9431. Do vozovny Smíchov přijel dne 16. 10. 1972 v 1:14, “ píše web Trolejbusy v Praze. Ty přitom začaly v Československu v roce 1936 jako první ze všech měst.

Loni zažili lidé v metropoli nostalgický návrat, avšak dynamicky nabíjená vozidla Škoda 30Tr na lince 58 (pravidelně jezdí od července 2018) nepotřebují troleje. Nyní DPP chystá speciální akci s historickým trolejbusem.

„Vzhledem k tomu, že trolejové vedení je koncipováno pro moderní tzv. parciální trolejbusy, které značnou část trasy projíždějí na baterie, budou jízdy logisticky náročné. Trolejbus bude mimo trolejové vedení tažen silničním tahačem, přičemž cestující mohou být přepravováni pouze v úseku pod trolejovým vedením,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla.

Plánované časy odjezdů ze zastávky Kundratka jsou v 10.00, 11.00, 13.00, 14.00 a 15.00 hodin. Nástup bude ve zvláštní zastávce Kundratka (přibližně na úrovni domu Prosecká 22).

Investiční náročnost elektrifikace

„Trolejbus projede bez  zastavování celou trasu až do zastávky Kelerka, kde bude nutno vystoupit. Následně bez cestujících pojede až na kruhový objezd do Letňan, neboť dříve není možné vůz bezpečně otočit. Po přibližně 15 minutách bude umožněno cestujícím nastoupit na zpětnou jízdu v zastávce Kelerka ve směru Palmovka. Cestující nastoupí zadními dveřmi a průvodčímu se prokáží jízdenkou, kterou použili ve směru na Kelerku. V pravidelné zastávce linky č. 58 Kundratka jízda končí,“ popisuje DPP organizaci nedělní akce s tím, že jízdenky budou prodávány přímo ve voze za 35 korun. Pro každou jízdu bude v prodeji pouze čtyřicet jízdenek.

Tolik k historii. Avšak budoucnost trolejbusů v hlavním městě není moc příznivá. Dopravní podnik sice rozjel projekt elektrifikace autobusové linky č. 140, kde by po testování mezi Palmovkou a Letňany měly jezdit kloubové trolejbusy. Avšak kvůli investiční náročnosti elektrifikace je cílem DPP využít stávající napájecí infrastrukturu - tedy tramvaje a metro.