Co je jádrem koaličního sporu o ředitele Janečka?
Já bych to úplně sporem nenazval. Podle názoru Pirátů jsou v tomto případě manažerská pochybení zjevná. Jde jednak o to, že usvědčený podvodník Karel Březina dostal tantiému ve výši půl milionu korun za nic. Na tyto peníze za loňský rok přitom neměl žádný nárok, ten vznikl až rozhodnutím pana Janečka a dalších lidí. Další věc je ta, že Pražská plynárenská přišla o nemalé peníze, protože v rámci probíhajícího vyšetřování nemůže uplatnit odečty DPH ve výši přes 60 milionů korun. A další, téměř čtvrtmiliardové ztráty hrozí, jak je vidět, z účetní závěrky.

V čem spočívala Janečkova manažerská zodpovědnost?
Došlo tam k fatálnímu selhání ve vyhodnocení rizikovosti dodavatelů. Nechtěli po nich pořádný doklad o tom, že obchodují s energiemi. Místo toho byl požadován jen účet za elektřinu v místě bydliště. Plynárny navíc dlouhodobě odmítají poskytovat informace. Také tady pan Janeček postupuje v rozporu se zákonem i nálezy Ústavního soudu.

O jaké informace jde?
Dozorčí rada například zatím neviděla zápisy z letošních schůzí představenstva. Tím její kontrolní funkce de facto pozbývá smyslu. A proto ani nemůže prověřit spekulace o sponzorských darech pro TOP 09 od firmy Revis, která je dodavatelem plynáren. Naši zástupci v dozorčí radě nemohou prověřit smluvní vztahy ani uskutečněná plnění.

Můžete potvrdit, že už nebudou členům dozorčích rad v městských firmách vypláceny tantiémy?
To už je dohodnuté. V koaličním programu je jasně napsané, že tantiémy nebudou. Z mého pohledu bylo zcela zjevné, že dohoda platí i pro tantiémy udělované politickým trafikantům letos za minulý rok. Momentálně mám potvrzené od koaličních partnerů, že se už nebudou dávat rozhodně nikomu. Pro Piráty je to zásadní téma.

Změní se něco také v odměňování řídících orgánů městských firem?
I zde mluví koaliční smlouva zcela jasně. V představenstvech je nutné individuálně nastavit smysluplný mechanismus odměňování, což je úkol pro následující týdny. Způsob odměňování managementu má být podle koaliční smlouvy nastaven tak, aby reflektoval schopnost plnění cílů, vyplývajících z městské koncepce vlastnické politiky. A různé mechanismy mohou odrážet právě i rozdíly v cílech jednotlivých společností. U dopravního podniku je třeba podstatnější naplňování klíčové veřejné služby, na níž má společnost v metropoli monopol. Naopak Pražská plynárenská se pohybuje prakticky na volném trhu a snaha o ziskovost u ní hraje mnohem větší roli.