Nad čarami v mapě, které by se měly proměnit v asfaltové linie, už však taková shoda nepanuje. Leckde lze slyšet, že stavět je třeba – ovšem jinde. Co nejdál od nás! Panují obavy z hluku, lidé se netají strachem ze zhoršení kvality prostředí, z možného snížení hodnoty nemovitostí – a zaznívají i argumenty hovořící o nutnosti chránit cenná území. Už roky tak zaznívá volání po hledání nových variant trasy, padly dokonce i žaloby.

INDEX DENÍKU pohledem Prahy

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST? 

67%

Dvě třetiny oslovených Pražanů 66,7 procenta si myslí, že rychlejší výstavbě dálnic bránila hlavně projektová nepřipravenost. S tímto tvrzením nesouhlasilo 33,3 procenta lidí. Na otázku odpovídaly známé tváře z různých oblastí, od herců po vědce. 

Hotové bitvy se vedou zvláště na sever od metropole. Naopak nejdál pokročily přípravy východně od hlavního města. Loni v září premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) uvedl, že stavět se zde má do konce roku 2019. Aktuální informace? Zahájení výstavby dvanáctikilome­trového úseku ministerstvo dopravy předpokládá v roce 2020.

„Propojení brněnské dálnice D1 s Běchovicemi je pro východní část Prahy a středočeské obce podstatným krokem pro zklidnění dopravy – a je to dluh z minulosti, který musíme rychle splatit," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Dokumentaci pro posouzení vlivu na životní prostředí týkající se propojení D1 s hradeckou D11 předalo Ředitelství silnic a dálnic ČR resortu životního prostředí 13. dubna. Tím odstartoval takzvaný proces EIA.

„Výstavba okruhu pro nás zůstává prioritní," poznamenal k tomu ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Slíbil, že jeho úřad se nejen bude snažit dodržet lhůtu pro vydání stanoviska do šesti měsíců, ale snad i projednávání urychlí. „Samozřejmě záleží na množství připomínek, práci zpracovatele posudku a dalších faktorech," upozornil Brabec.

Vydání kladného stanoviska EIA by ředitelství dálnic umožnilo pokračovat v přípravě stavby zajištěním územního rozhodnutí. Ministerstvo dopravy také připravilo memorandum s Prahou o spolupráci při majetkoprávním vypořádání, od čehož si slibuje urychlení výkupů pozemků. Hotový Pražský okruh by měl měřit kolem 80 kilometrů. Nyní složí motoristům polovina – 39 km.

Z odpovědí panelistů
Karel Melzoch, vysokoškolský profesor, rektor Vysoké školy chemicko-technologické v Praze
Ano. Tempo budování dálnic je ostudné.
Karel Melzoch

 Kateřina Cidlinská
výzkumnice, doktorandka
Spíše neschopnost efektivního výkupu pozemků (neschopnost nabídnout vlastníkům přijatelné ceny) a předraženost výstavby dálnic související s korupcí.
Kateřina Cidlinská

Petr Ryska
autor projektu Praha Neznámá
Ne. Především to byly problémy s výkupy pozemků.
Petr Ryska.