Právě Uhříněves prostřednictvím stavebního úřadu vydala (zatím nepravomocně) klíčový verdikt, který by měl pomoci, aby stát začal budovat chybějící úsek dálničního obchvatu metropole. Havlíček, který v menšinové vládě Andreje Babiše (ANO) opřené o podporu komunistů řídí kromě dopravy také ministerstvo průmyslu, důležitou novinku na twitterovém účtu zhodnotil konstatováním: „Uhříněves zlomena.“

„Panoptikum, kdy klíčový Pražský okruh 14 měsíců nelogicky blokoval úředník z Uhříněvsi, je u konce,“ dodal ministr Havlíček. O den později na toto rýpnutí zareagoval ve twitterové diskuzi velmi ostře starosta Zelenka. „Pane ministře, jste dobytek,“ napsal a připojil emotikon prasečí hlavy.

„Proč ministerstvo pro místní rozvoj pověřilo vydáním územního rozhodnutí náš stavební úřad, když tato řízení k dálnicím jinak řeší vaše ministerstvo? Myslíte, že u nás o to někdo stál? Nikoho jste se v roce 2018 neptali a rovnou to na nás hodili,“ stěžuje si starosta Prahy 22.

Minsterstvo dopravy i ministerstvo pro místní rozvoj v čele s Klárou Dostálovou (za ANO) se však odvolávají na platný stavební zákon, podle něhož byl postup vládních orgánů správný. 

Bez emocí a pravdivě

„Stavební úřad Prahy 22 dle našeho názoru nereflektoval důležitost stavby a její význam pro celou dálniční síť České republiky a celý proces se neúměrně dlouho protahoval,“ uvádí se na webu Hlavíčkova úřadu v článku, o němž ministerstvo dopravy na sociální síti tvrdí, že byl psán „bez emocí a pravdivě“. Havlíčkovi a spol. například vadí, že celý proces opakovaně zastavila dovolená zaměstnankyně uhříněveského stavebního úřadu.

Městská část však oponuje, že bylo nutné vypořádat 1165 připomínek, které k záměru zaslaly právnické i fyzické osoby. Navíc podle komunálních politiků mohli tamní úředníci začít pracovat až v dubnu 2019, kdy dostali kompletní dokumentaci.

„Stavbu tohoto rozsahu nemá řešit malý stavební úřad, co normálně povoluje chodníky a bytovky. K tomu je určený speciální úřad při ministerstvu dopravy. Toto je totální exces. Je to stejné, jako kdybyste chtěl po nemocnici ve Stodu, aby začali transplantoval srdce,“ uvedl ve facebookové diskuzi radní Štěpán Zmátlo (KDU-ČSL) a později dodal, že ministr Havlíček „bez skrupulí normálně lže“.

Během pondělí pak uhříněveský starosta veřejně nabídl Havlíčkovi omluvu avšak pod podmínkou, že on uzná svůj výrok k územnímu rozhodnutí jako „nehodný ministra“, taky se omluví a poděkuje za vykonanou práci úředníkům.

Babiš a jeho ministři se vymlouvají na úřednici

Podle dopisů, které si vyměnili Havlíček se Zelenkou letos na konci května, je celý spor „tvrzení pro tvrzení“. Praha 22 totiž ze zdržení přípravy stavby Pražského okruhu viní státní instituce včetně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) coby investora. Například ještě letos na jaře podle Zelenky chyběla úřadu městské části takzvaná součinnost ze strany ministerstva životního prostředí, které vede Richard Brabec (ANO).

Uhříněves, která opakovaně kvůli problémům s tranzitní dopravou na svém území volá po dokončení vnějšího okruhu hlavního města, navíc na Havlíčkovu kritiku odpovídá, že ministerstvo dopravy i místního rozvoje řídí od konce ledna 2014 nominanti Babišova hnutí. Sám Havlíček přiznává, že územní řízení probíhá s „objektivními překážkami“ už od roku 2008. „Proto mě tak hrozně zlobí, když se Andrej Babiš a jeho ministři vymlouvají na nějakou úřednici z místního stavebního úřadu,“ doplnil radní Zmátlo.

Nyní běží lhůta 30 dní na podání námitek. Odvolacím orgánem je přitom stavební úřad pražského magistrátu. ŘSD pak plánuje zahájit projekt už letos nebo příští rok. Úsek dlouhý 12,6 kilometru by měl být zprovozněn v roce 2025.