„Dostavba další části Pražského okruhu začne za dva roky a mezi brněnskou D1 a hradeckou D11 začnou řidiči jezdit v roce 2024. Na ně naváže dostavba severní části okruhu,“ uvedl na twitterovém účtu ministr Kremlík. Babiš sdílel fotku silnice, která končí v polích, a napsal: „Praha tuhle stavbu nutně potřebuje i kvůli Spořilovu, který je přetížený kamiony.“ 

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč
Po čem Pražané touží? Chtějí dokončení okruhů a nové metro D

Podle oficiálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zprovoznění další části Pražského okruhu označené jako 511 plánované v roce 2025, podle premiéra je však nutné zkrátit termíny. Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Proto Babiš slíbil veřejnosti dřívější dokončení, ačkoliv podle reakcí na sociálních sítích mu moc lidí nevěří. Někteří třeba upozorňují na kauzu obchvatu Olbramovic, která se zasekla i na základě stížnosti firmy Farma Čapí hnízdo. Společnost ve vlastnictví Babišovy manželky Moniky navíc prodala pozemky státu za vyšší cenu než místní obyvatelé.

K výkupu pozemků potřebných pro stavbu dálničního okruhu metropole může stát přistoupit až po získání územního rozhodnutí. Pokud vše půjde hladce, mělo by se tak stát už letos. Podle ministra Kremlíka musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny už úřady oslovily. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni,“ řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.

Metropolitní plán se představuje Pražanům.
Metropolitní plán má 14 tisíc připomínek. Lidi nejvíc zajímá okruh

Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. „Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces,“ řekl ministr dopravy.

V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. „Jsme ve fázi dokumentace EIA a zpracování studie proveditelnosti,“ řekl Kováčik.

Pražský okruh. Ilustrační foto.
Praha se nebude zabývat delší variantou okruhu. Podle odborníků je nereálná

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ukazoval Babišovi a spol. plány. „Je dobře, že Praha a stát na tak důležité stavbě spolupracují,“ pochvaloval si magistrátní radní.

Hlavní město řeší rovněž dostavbu vnitřního Městského okruhu, peníze na zhruba čtyřicetimiliardovou investici požadoval primátor Zdeněk Hřib (Piráti) po Babišově vládě výměnou za pozemky v Letňanech, kde by předseda hnutí ANO chtěl postavit úřednickou čtvrť. Jednání však během jara a léta utichla. Kremlíkův předchůdce Daniel Ťok (za ANO) v únoru tvrdil, že by si vnitřní silniční okruh měla Praha zaplatit sama.

Setkání s primátorem Zdeňkem Hřibem
Kdo ustoupí? Babišova vládní čtvrť v Praze bude, pokud stát zaplatí okruh