„Po téměř dvaceti letech trvání tohoto smluvního vztahu je na místě důkladné posouzení ekonomických i právních parametrů této smlouvy," uvedl ředitel. „V každém případě se budu zajímat, jestli původně nastavené parametry odpovídají aktuální situaci na trhu. Pokud může dopravní podnik z pronájmu ploch získávat více peněz, pak změníme smlouvu nebo dodavatele," doplnil.

O úpravě údajně nevýhodných ujednání s Rencarem mluvil ředitel Ďuriš už před rokem. Od té doby ale jednání nepokročila.

Firma Rencar vznikla v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux, silný hráč na poli evropské reklamy, má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech ČR, a mimo jiné i údajně nevypověditelnou smlouvu s Prahou na reklamu na městském inventáři.

Dohoda až do roku 2031

Dohoda mezi Rencarem a dopravním podnikem pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Podnik tak ročně vydělává zhruba 50 milionů, výdělky reklamní společnosti jsou ale výrazně vyšší, podle ředitele jde o zhruba 150 milionů ročně. Stejná firma navíc před časem získala smlouvu i na provoz nových elektrických reklam v opravené stanici metra Národní na lince B a v nových stanicích metra A.

Kriminální policie se kromě smlouvy s Rencarem zabývá i spoluprací dopravního podniku s euroAWK, které podnik v roce 2013 vypověděl smlouvu na provoz světelných vitrín v metru. Firma ale výpověď neakceptovala, proto na ni podnik podal žalobu. Soud bude o případu rozhodovat tento týden.

Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou v ČR. Zaměstnává více než 10 tisíc lidí.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik chce úpravu letitých smluv na reklamu