Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš v rozhovoru s novináři v pátek řekl, že k používání nového systému podnik přistoupí ovšem pouze v případě, pokud se nepodaří najít shodu s firmou eMoneyServices (EMS), která je vlastníkem práv ke kartě opencard a systém jízdného v současnosti provozuje. Smlouvy s EMS končí v závěru roku.

Co přesně by změna provozovatele pro cestující znamenala, není zatím zcela jasné. Záležet bude na tom, s čím zájemci o zakázku přijdou. V praxi to může znamenat, že se jízdné nebude nahrávat na dosavadní opencard, ale třeba na jinou podobnou kartu, do mobilního telefonu nebo kartu platební.

Ze zadávacích podmínek zveřejněných ve věstníku zakázek vyplývá, že dopravní podnik směřuje k tomu, aby v budoucnu systém vlastnil a sám jej provozoval. „Očekáváme více možností a komfortu pro veřejnost, úsporu vydávaných prostředků a jistotu chodu celého systému," uvedl ředitel. Předpokládanou hodnotu zakázky městem ovládaný podnik nezveřejnil.

Na řadu přišly i žaloby

Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Vedení města a EMS vedou ohledně dalšího fungování opencard už několik týdnů ostré debaty. V případu padlo i několik žalob.

Na soud se obrátil dopravní podnik i EMS. Praha i nadále jedná s EMS o možnosti odkupu práv. Jednání ale zatím žádný konkrétní výsledek nepřinesla. Neoficiálně se mluví o tom, že se Praha pokouší najít náhradní řešení, mimo jiné ve spolupráci s plzeňským dopravním podnikem.

V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. K soudu nově míří i deset někdejších i nynějších radních za ODS a TOP 09 včetně primátora Tomáše Hudečka (TOP 09), a dalších pět úředníků. Schválili totiž prodloužení smluv na provoz opencard. Všichni vinu popírají. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.