Některé smlouvy města s JCDecaux označila za nevýhodné už předchozí primátorka Adriana Krnáčová a opakovaně i aktuální vedení Dopravního podniku Praha (DPP). Ten letos vybral nového nájemce reklamních ploch v metru z konkurenční skupiny Bigboard. DPP také vede soudní spor se společností Rencar, v níž má většinový podíl JCDecaux a menšinový samotný dopravní podnik. Obvodní soud označil nepravomocně dlouhodobou smlouvu na provoz reklamy v pražské MHD za neplatnou.

Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je zásadní, aby měl chystaný tendr na mobiliář zcela rovné podmínky a aby nebyla nijak zohledňována permanentní „válka“ mezi dvojicí největších provozovatelů venkovní reklamy – JCDecaux a Bigboard. Obě společnosti přitom budou téměř jistě o zakázku usilovat.

„Do pracovní skupiny k městskému mobiliáři jsme za Piráty dosadili protikorupčního analytika, právě proto, aby nevznikaly žádné dohady o napojení na pirátské politiky,“ poznamenal primátor v souvislosti s mediálně probíranými styky pirátských politiků s manažerem JCDecaux.

Břemeno srovnatelné s Opencard

Podle Hřiba vznikly smlouvy na mobiliář a na něj navazující venkovní reklamu v „temném dávnověku ODS“ a jde o břemeno srovnatelné s kauzou Opencard. „Aktuálně jednáme s JCDecaux o způsobu ukončení spolupráce při vypršení smlouvy, tak aby to nemělo negativní dopad na Pražany, který aktuálně platná smlouva vůbec neřeší. Dále plánujeme vyhlásit mezinárodní otevřenou soutěž na nového provozovatele mobiliáře, ve které problematika ukončení spolupráce bude náležitě právně ošetřena,“ uvedl Hřib.

Podle nějbude muset dojít k demontáži stávajících přístřešků na zastávkách MHD i v případě, že by zakázku vyhrál provozovatel – JCDecaux. „Nové zastávky totiž budou mít jednotný vzhled dle architektonické soutěže. A v budoucnu by měly přejít do vlastnictví města, aby se tento problém neopakoval. Na návrh města odkoupit stávající přístřešky i s licenci na opravy, JCDecaux nepřistoupí,“ shrnul dosavadní závěry aktuální jednání s globální korporací primátor.

Podle radního pro městský majetek Jana Chabra (Spojené síly / TOP 09), který má problematiku v gesci, zatím nelze říct, jaké budou výnosy z nového kontraktu na mobiliář, dokud nebude stanoven celkový počet možných, nabízených reklamních ploch. „To je navíc otázka, jejíž zodpovězení, je úkolem Institutu plánování a rozvoje v rámci únosné míry reklamního smogu v Praze,“ upozornil Chabr.

JCDecaux dnes poskytuje městu část městského mobiliáře včetně přístřešků zastávek MHD na svůj vlastní náklad, přičemž výměnou za to může umisťovat reklamu na těchto prvcích mobiliáře.