Novela zákona v praxi nařizuje lodím a přívozům, aby v místě u kormidelníka nainstalovaly displej o velikosti 27x27 centimetrů. Povinnost se bude týkat všech plavidel větších než 20 metrů s kapacitou 12 a více osob. 

Důvodem je zajištění bezpečnosti v obtížných úsecích nebo za snížené viditelnosti. Systém také zvýší efektivitu vodní dopravy. Přínosný je ale hlavně na velkých evropských řekách. Součástí zařízení je celá stanice systému s elektronickými plavebními mapami. Menší plavidla ale na umístění elektroniky nemají prostor. Pro pražské přívozy by to znamenalo konec činnosti.

Přívozy v nejistotě

Novela je součástí evropské směrnice. I když ministerstvo dříve uvedlo, že se opatření bude týkat pouze jednoho úseku na Vltavě a na Labi, provozovatelé lodní dopravy v metropoli jsou stále v nejistotě. „Na naše lodě zařízení nedokážeme umístit. Pokud nebudou vyslyšeny naše připomínky, bude to znamenat konec,“ vysvětlil pro Pražský deník Zdeněk Bergman, provozovatel osobní vodní dopravy a ředitel společnosti Pražské Benátky. Připomínkovací řízení skončilo v pondělí, odborníci na plavbu k němu nebyli přizváni. „Připomínky za nás podala hospodářská komora a magistrát, musíme doufat, že k nim ministerstvo dopravy přihlédne,“ doufá Bergman.

„Zařízení si musíme nakoupit sami, pak si je můžeme postupně odepisovat, což je pouze slabá berlička,“ komentuje Bergman. Elektronika navíc může bezpečnost paradoxně ohrozit. „Nebezpečí pro nás představují malá plavidla, která na displeji neuvidíme, jako veslice či čluny. Kormidelníkovi bude zařízení navíc bránit ve výhledu. Může opravdu vzniknout vážný úraz,“ dodává Bergman s tím, že pražské přívozy dosud nemusely řešit žádné smrtelné zranění. Ministerstvo dopravy chce zákon projednat do konce ledna, platit by mohl již od dubna.