Ačkoli má metropole přes dvě desítky mostů, najdou se na Vltavě stále místa, z nichž lidé mohou jen tiše koukat na druhý břeh a dostat se na něj mohou jen po mnohakilometrové zajížďce. Mezi některými místy by ale v budoucnu mohla přibýt nová spojení.

Nejblíže k výstavbě má Dvorecký most, který propojí Podolí, kousek od Žlutých lázní, se zlíchovskou Nádražní ulicí. Stavba má zacelit prázdné místo mezi Barrandovským a Palackého mostem. Mezi nimi je sice ještě železniční most na Výtoni, ale přes něj nevede hromadná doprava.

Podoba mostu vzejde z architektonické soutěže

S jejím zavedením se počítá právě na Dvoreckém mostě. Kromě autobusů a tramvají by však byla stavba určená pěším, nikoli automobilům. Za několik let by tak mohli lidé u podolského oddechového areálu nasednout na tramvaj a být za několik minut na Smíchově.

„Podoba mostu vzejde z připravované architektonické soutěže, která by mohla být vyhlášená v druhé polovině letošního roku," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Kdy vznikne most mezi Podbabou a Trojou? 

Zatímco vznik mostu mezi Prahou 4 a 5 se už rýsuje, v metropoli uvažují nad vybudováním ještě dalších dvou staveb přes Vltavu. Ačkoli jejich výstavba zatím není záležitostí blízké budoucnosti.

„Myšlenka mostu mezi Podbabou a Trojou je reálná v horizontu přibližně deseti let," sdělil Martin Churavý, mluvčí Prahy 6. Od radnice vzešel v minulosti podnět, aby stavba byla zahrnuta do územního plánu.

Pod Vltavou by mohl vzniknout krátký tunel 

Stavba by umožnila lepší tramvajové propojení obou břehů. Přes Troju by tramvaje mohly jet až do Bohnic. „Ne všichni tam tramvaj vítají, trať by se dotýkala pozemků zoo, což by mohlo rušit zvířata. Nicméně v Bohnicích je velká frekvence autobusů a tramvaj by tomu ulevila," řekl Dolínek.

„Je ještě varianta, se kterou přišli projektanti, že by vznikl krátký tunel pod Vltavou, jenž by propojil Prahu 6 s Prahou 8," doplnil Dolínek. Kromě toho má ještě společnost Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu, posoudit, zda by bylo možné oba břehy propojit lanovkou.

Existují tři varianty propojení ulic

Ta by podle náměstka mohla vzniknout, i kdyby se postavil most. „Je to jedna z věcí, která vypadá zajímavě, měla by nízké provozní náklady a šlo by o ekologický typ dopravy," zhodnotil Dolínek.

Třetím spojením přes Vltavu, které by mohlo vzniknout bez ohledu na dostavbu Pražského okruhu, je most mezi Holešovicemi a Karlínem. V současnosti existují hned tři varianty, jaké ulice by byly propojeny.

Most přes Holešovice by mohl zatížit dopravu 

„O pozici mostu se rozhodne až během projednání Metropolitního plánu," řekl Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města. Sama Praha 7 o vznik mostu nyní nijak neusiluje.

„Vypůjčili jsme si předpolí možného mostu na deset let, máme tam úklidový dvůr a nechceme to urychlovat," prozradil starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě/KDU-ČSL). Městská část se také obává, že by most mohl Holešovice zatížit automobilovou dopravou, jež by přes něj vedla.

V metropoli je 28 spojení klenoucích se přes Vltavou 

Protože se nyní pracuje na vzniku lávky, která propojí Prahu 7 přes ostrov Štvanice s Prahou 8, zůstává tento most zatím mimo velký zájem. Mluvit by se o něm mohlo začít ve chvíli, kdy se začne stavebně rozvíjet Rohanský ostrov. Celkem je v metropoli 28 spojení klenoucích se přes Vltavu. Naposledy vznikl Trojský most v roce 2014.

close Mosty v Praze. Infografika. info Zdroj: Redakce zoom_in

Čtěte také: Nový most přes Labe v Mělníku čeká na jaře rekonstrukce