Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražské minipivovary vyvařují jarní piva

Praha - Na jaře se chystá množství speciálů, které přitahují stále více zákazníků.

14.4.2009 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Marek Kocvera (na snímku u varny piva), provozní restaurace a pivovaru Strahov poskytl Deníku 10. dubna rozhovor.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Pražské minipivovary reagují na oteplení vařením pivních speciálů. Těch se uvaří nejvíce právě v období okolo Velikonoc, na jaře a v předvánočním čase. „Ke každému ročnímu období se hodí trochu jiný druh piva. S oteplováním jsme začali točit světlou kvasnicovou jarní 14º, která je i chmelením lehčí, chuťově výraznější a více sladovější. Samozřejmě nadále nabízíme i světlou a polotmavou 12º,“ popisuje svá piva sládek pivovaru u Bansethů v Nuslích Jan Kroužek.

„K vyloženě teplému, letnímu období se pak hodí pšeničné pivo, které je osvěžující, nakyslé, s ovocnou chutí a které je mimo jiné velice oblíbené u žen,“ radí sládek, který připravuje vlastní pšeničné na polovinu května. Velikonoční pivo je nyní na čepu i v klášterním pivovaru na Strahově. „Velikonoční třináctka je světlé pivo typu Pilsener. Jedná se o středně prokvašené a středně tělnaté pivo s vyšší hořkostí. Vaří se na oslavu přicházejícího jara a také proto, že zde v klášteře jsou Velikonoce nejvýznamnějším svátkem roku. Je velice pitelné obzvláště v teplém počasí,“ popisuje pivo Zuzana Sklenářová, manažerka pivovaru.

K teplému počasí se však snad ještě víc hodí osvěžující pšeničné pivo, které se na Strahově začne točit v polovině května. „Pšeničná 13º je jediné naše pivo, které je vařeno z více než 50 procent z pšeničného sladu. Toto pivo navazuje na tradici vaření pšeničných tedy bílých piv v Čechách. Lehké pivo s nižší hořkostí, a s, pro pšeničná piva typickou, banánovou vůní je velice vhodné pro horké dny,“ doplňuje Sklenářová.

Pivovarský dvůr

Vyhlášeným pivovarem speciálů je Pivovarský dvůr v Chýni u Prahy. Pro zájemce je již 14 dní na čepu světlá velikonoční 14º, která byla uvařena již po Novém roce a tři měsíce zrála. „Jedná se o kvasnicové, nefiltrované a nepasterované pivo, které zde vaříme v tomto čase již tradičně,“ říká místní sládek Tomáš Mikulka.

Dalším jarním speciálem je mlynářská 12º, vařená ze směsi ječného, pšeničného a žitného sladu. Kromě toho je stabilně na čepu 10º, 12º a tmavá 14º. „Čtvrté a páté pivo se obměňuje sezóně, za rok se u nás vystřídá až 17 druhů piva. Lidé se těší vždy na něco jiného, každý týden je čeká jiné pivo. I proto se k nám rádi vracejí,“ dodává Mikulka.

Z Irska a Spojených států k nám dorazila tradice zelených piv, která se nyní objevují i v pražských hospodách. „Zatímco některé pivovary přicházejí se zeleným pivem pouze před Velikonocemi, my máme speciální zelené kopřivové pivo v nabídce po celý rok. Jedná se o pivo s přídavkem přírodního kopřivového extraktu,“ informuje Václav Potěšil, spolumajitel Pivovarského domu v Lipové ulici.

Zde je na čepu obvykle 8 druhů piva a sezóně přibývají další. „Čtrnáctistupňový březňák, märzen, který je v nabídce od března, pomalu dochází, ale ve sklepě je již navařený májový kozlík, bock, který začneme točit na 1. Máje,“ doplnil Potěšil.

Druhy vařených piv se střídají i v pivovaru U Bulovky. „V současnosti máme na čepu světlou 12º, světlou i polotmavou pšeničnou 13º a tmavou 14º. Kromě toho už nám několik měsíců zraje silná májová 18º, kterou začneme točit na začátku května. Druhy vařených a čepovaných piv se v průběhu roku často mění,“ říká Jakub Martinka, sládek z pivovaru U Bulovky.

Pro každé roční období se hodí jiný druh piva
Marek Kocvera je manažer a syn majitele Klášterního pivovaru Strahov, který byl po téměř 100 letech obnoven v roce 2000. Zeptali jsme se ho na různé druhy piva, speciálně na jarní a velikonoční.
Obměňujete nabídku piv podle ročních období?
Obecně platí, že pro teplejší měsíce jsou vhodná lehčí piva a pro zimní měsíce zase silnější plnosladová piva. Jarní pivo by mělo být svěží a lehké. Hořkost bych řekl, že s obdobím nesouvisí. U nás máme celkem šest druhů piva Sv. Norbert, dvě celoročně a čtyři sezóně. Celoročně vaříme piva řekněme univerzální a to sice polotmavou třináctku a lehce hořčí tmavou čtrnáctku Jantar. Pro každé roční období pak máme speciální pivo.
Jak se daná piva od sebe liší? Vyrábějí se například jiným způsobem?
Postup je vždy stejný, piva se liší pouze použitými surovinami. Snad jen u podzimního piva používáme chmelení za studena v ležáckém tanku.
Co je typické pro jarní piva?
Hlavně svěžest a lehkost. Domnívám se, že důležitá je i barva, která by měla mít určitou jiskru prvních silných slunečních paprsků, pokud se jedná o spodně kvašené pivo z ječného sladu. U pšeničných piv je typické zakalení ze zbytkových kvasnic. Obecně by barva zase měla odpovídat světlu a náladě daného období.
Snoubí se jarní pivo s tradičními jarními pokrmy?
Samozřejmě návaznost na pokrmy existuje, ty mají být lehké, čerstvé. Pivo se někdy využívá přímo při přípravě pokrmů. Loni jsme například připravili čokoládový pivní dort z černého piva. Tradičně ale používáme pivo k přípravě guláše, marinády na kuře, zázvorovo-pivní omáčky k vepřové panence, husy, buřtů na pivě a mnoha dalších jídel. Vzhledem k tomu, že jsme restaurační minipivovar, pivní kuchyně tvoří jednu stránku jídelního lístku.
Pociťujete nějaké změny v počtu a složení zákazníků v souvislosti s ekonomickou krizí? Jsou pivní speciály dobrým a účinným receptem na přilákání zákazníků?
V počtu a složení zákazníků se krize naštěstí zatím neprojevuje, ale na odbyt jdou nyní spíše levnější jídla, takže dopad na tržby je znatelný. Menší dopady krize přikládám poloze našeho pivovaru a kvalitě piv i kuchyně. Co se týká náklonnosti k pivním specialitám, je třeba rozlišit, zda se jedná o turistu či domácí klientelu. Turisté většinou širokou paletu piv znají a jsou na ni zvyklí, tudíž spíše ocení možnost výběru. Domácí klientela, byla bohužel čtyřicet let zvyklá na maximálně tři druhy piva a nejvíce se dodnes pije desítka na množství. Degustační přístup k pivu je fenoménem až posledních několika let a Češi si pomalu zvykají,že existují i jiná piva, která se dají vychutnávat například stejně jako víno. Dokonce si troufám tvrdit, že degustačních prvků je u piva ještě více a je zde širší spektrum chutí a druhů.

Autor: Jan Piroch

14.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Hluk, špína. Přetížená magistrála v samém centru Prahy.

Magistrála může jít mezi Vyšehradem a Pankrácem pod zem

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení