Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražské léto je ve znamení kolizí aut s cyklisty. Kdo za ně může?

Praha - Shoda mezi aktéry za volantem a řidítky panuje snad jen v tom, že nejkritičtějším místem je centrum. V Holešovicích byl před týdnem při srážce s vozidlem celní správy zraněn cyklista. Nehoda se tak řadí do množství kolizí, které se v Praze dějí téměř dennodenně. Jedná se jak o nehody s vážnými zraněními, tak i o drobné incidenty.

16.8.2016
SDÍLEJ:

Nehoda kola. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Zdeněk Traxler

Za loňský rok bylo například evidováno přes 200 případů, v nichž figurovali cyklisté. Je Praha pro cyklisty nebezpečná, nebo cyklisté pro ni?

Bezpečné je centrum

Za nejnebezpečnější místa pro cyklisty bývá považováno zejména centrum. „Praha je krásné historické město, ale není stavěné pro pohyb cyklistů v historickém jádru," okomentoval Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK. Pro zajištění plnohodnotného pohybu cyklistů by prý bylo nutné zúžit parkovací místa, což kvůli jejich kapacitě není možné. Krizové jsou také prostory, kde se setkávají pěší zóny a cyklistické stezky.

„Za zcela nejhorší místo lze považovat Smetanovo nábřeží, tam se děje řada incidentů," uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Další pak je například Podolské nábřeží. Jiným typem nehodových míst pak jsou výpadovky z Prahy, kde sice frekvence cyklistů není tak vysoká, ale daná místa jsou obecně nebezpečná.

Problematické ulice v Uhříněvsi

„Jedná se například o ulice v Uhříněvsi," podotkl Filler. „Já vnímám za problematické především stýkání cyklistů a tramvají. Na řadě úseků cyklisté nemůžou jet bezpečně vpravo, ale musí jet přímo v kolejích," dodal. Někteří přesto jedou tam, kde nemají, a mohou se dostat do neřešitelné situace.

„Dochází pak k přimáčknutí k obrubě, někdo otevře dveře a je to. Nebo naopak jsou koleje kluzké," popsal Filler. Takovým prostorem je například Hlubočepská ulice v Praze 5.

Kolize cyklistů s jinými vozidly

Nejčastějšími nehodami jsou kolize kol s jinými vozidly. „Podle analýzy míry zavinění nehod z let 2013 a 2014 je vina na straně cyklistů okolo 40 %, takže nejezdí jako sebevrazi," přiblížil Filler. Podle Vomáčky je ale zásadní problém netolerance jak ze strany cyklistů, tak řidičů a chodců.

„Větší míru viny vidím na cyklistech, často jsou bezohlední. Chybí jim ohleduplnost," míní. Jádro problému vidí v rivalitě mezi cyklisty a řidiči aut, případně i mezi cyklisty a chodci. Jako hlavní potřebu vnímá toleranci mezi všemi účastníky dopravního provozu.

Vítězí rivalita a schází tolerance 

„Cyklisté by měli slézt z kola a převézt ho přes přechod, což nedělají. Nebo také vjíždějí rovnou z chodníku do ulice," nastínil Vomáčka. V centru města také dochází k situacím, kdy jsou ohroženi lidé, kteří vychází z obytných domů. Na chodníku se totiž velkou rychlostí pohybují cyklisté. „Nesmí mít pocit, že cesta je pouze pro ně," podotkl mluvčí ÚAMK.

Podle Fillera je ale agresivita výjimečná, k nehodám způsobeným útočností cyklistů dochází zřídka. „Spíše se stává, že řidič cyklistu přehlédne, nepočítá s ním, ale to se nedá řešit, dokud se nezačne více jezdit na kole," vysvětlil Filler.

Alkohol a cyklistika

Samostatnou kapitolou pak je alkohol. V povědomí totiž nemáme dosud ukotvené, že kolo je vozidlo, které se plnohodnotně účastní provozu. „Cyklisté nemají pocit, že by alkohol za kolo nepatřil, klidně si dají pivo a jedou dál," upozornil Vomáčka.

V posledních letech počet nehod i cyklistů v metropoli stagnuje. Bezpečnost tak přetrvává na stejné úrovni. Stále ale existuje řada problémů, které je třeba řešit.

„Snažíme se neustále iniciovat řešení krizových míst. Nezbytné je, aby měli cyklisté zejména v křižovatkách vyhrazené prostory, aby nemuseli jezdit tramvajovými kolejemi," popsal Filler.

Ve chvíli, kdy budou mít jasně vyčleněn koridor, situace se zpřehlední. „Kladl bych důraz na vzdělávání cyklistů," poznamenal Vomáčka. Na vybraných místech by prý cyklisté mohli mít vyhrazený prostor na chodnících, což by bylo bezpečnější pro všechny strany. „Muselo by jít o chodníky málo frekventované, aby nedocházelo ke kolizím s chodci," dodal.

Čtěte také: Účastníci blokády silnice odmítají smrad a hluk

Autor: Jana Kašparová

16.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení