Informace o obou projektech sdělil v úterý novinářům právě Scheinherr, který vystřídal u veřejnosti neoblíbeného Petra Dolínka z ČSSD. Politický nováček už předtím tvrdil, že tramvajová trať z Vinohradské ulice kolem historické budovy Národního muzea a bývalého Federálního shromáždění může být hotova do čtyř let.

"Zadali jsme dopravnímu podniku, aby zahájil přípravné práce na napojení muzejní oázy mezi starou budovou muzea a bývalým Federálním shromážděním na trať v ulici Vinohradská a zároveň prověřil možnosti zesílení stropní desky stanice Muzeum a stanice Můstek," uvedl Scheinherr.

Dále je podle nového vedení metropole nutné prověřit polohu výstupů metra tak, aby v budoucnu dobře navazovaly na novou trať. V předstihu je možné také zajistit napojení nových kolejí nejen u Muzea, ale také v přechodu Vodičkovy a Jindřišské ulice.

Práce se navíc budou muset koordinovat se stavbou kolektoru v horní části náměstí, kterou město plánuje spolu s její revitalizací. Návrat tramvají na "Václavák" vypadá reálněji i z toho důvodu, že obměna politické garnitury nastala i na radnici Prahy 1. Bývalý starosta Oldřich Lomecký se totiž stavěl k celé věci odmítavě. Scheinherr a spol. zároveň připravují ještě další tramvajovou trať z Vinohrad kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, to však potrvá déle.

Cíl je zastavit chátrání

Už v únoru příštího roku by měla být naopak hotova studie opravy Libeňského mostu. Na jejím základě vedení města rozhodne o způsobu rekonstrukce historické cenné stavby přes Vltavu.

Dokument by měl například doporučit, zda budou muset být vnitřní obloukové pásy vybourány, nebo zůstanou zachovány. "Tyto dvě varianty nám (studie) srovná z hlediska zatížitelnosti mostu, životnosti a z hlediska nákladů na rekonstrukci," řekl Scheinherr, který byl v minulosti tvrdým oponentem předchozího radního pro dopravu Dolínka.

Město totiž kvůli havarijnímu stavu Libeňského mostu z roku 1928 plánovalo demolici. Nové vedení metropole se však už při koaličních debatách před sestavením programového prohlášení shodlo na zachování.

Technická správa komunikací (TSK) ještě před výsledky plánované studie zahájí opravy, kvůli nimž není potřeba most zavírat a omezovat dopravu. Začne například rekonstrukce schodišť, sloupů, osvětlení nebo zábradlí. Podle náměstka Scheinherra je cílem zastavit další chátrání mostu.

Protipovodňová ochrana

Souběžně s opravami uspořádá město workshop, na kterém se bude zabývat proměnou předmostí na obou březích Vltavy. Řešit se bude například doprava na Palmovce nebo protipovodňová ochrana.

Praha má s mosty problémy dlouhodobě. Město si nechalo nedávno udělat zátěžové testy mostu Legií a zpracovává se diagnostika Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. Libeňský most musel být letos měsíc zavřený pro veškerou dopravu.

"Je chystána diagnostika Palackého mostu, Barrandovského, takže všechny tyto mosty, až budeme k nim mít konkrétní data a výstupy z těchto studií, tak se přistoupí k rekonstrukci," řekl ČTK Scheinherr. Koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09+STAN+KDU-ČSL) slibuje do konce volebního období také postavit Dvorecký most mezi Smíchovem a Podolím a mít hotovou studii Rohanského mostu, který spojí Prahu 7 a 8.