Předchozí
1 z 2
Další

Co je prioritou Svazu cestujících ve veřejné dopravě?
Naším cílem je zlepšovat kvalitu, rozsah a provázanost veřejné dopravy zejména z pohledu cestujících. Jedním z nástrojů, který pomůže zjednodušit cestování je zavedení společné jízdenky, která umožní lidem cestovat vlakem, autobusem i městskou dopravou po celé České republice v rámci jednoho systému, jako to mají například ve Švýcarsku. Tento návrh byl schválen v Bílé knize – Koncepce veřejné dopravy 2015-2020 ministerstva dopravy a pracuje se na tom.

Stanice metra Palmovka plně v provozu.
Opravy metra pokračují. Ale Opatov ani Flora při rekonstrukci nezavřou

Miroslav VykaZdroj: Železničář, magazín Českých drahCo tíží cestující nejvíce?
Nejčastěji zmiňované problémy cestujících patří nečistota ve vozidlech a na zastávkách, bezdomovci, nepravidelnosti, výluky a s nimi spojené přestupy navíc. Nejvíce ale lidi obvykle naštve, když jim spoj ujede. Hlavně, když by na sebe měly podle jízdního řádu navazovat, ale protože první má zpoždění, tak ten druhý na něj nepočká.

V Praze se teď nedávno řešilo uzavření Husitské ulice kvůli rekonstrukcím, které způsobilo značná zpoždění tramvají a kolabování dopravy. Jak by mělo město k rekonstrukcím přistupovat?
Údržba se nesmí podceňovat. Je samozřejmě nutné rekonstrukce a opravy dobře naplánovat, ale nakonec je lepší mít po nezbytně nutnou dobu dopravní omezení než pak řešit totální kolaps. Teď to vidíme například u Libeňského mostu, kde bylo potřeba přistoupit k jeho úplnému uzavření.

Zelená linka metra. Ilustrační foto.
Další pokuta pro pražský dopravní podnik. Za dostavbu metra zaplatí 8,5 milionu

Jak to bude do budoucna s tramvajemi v Praze? Zmizí z pražských ulic klasické Tatry?
Cestování tramvají je v Praze velice populární, denně přepraví více než milion cestujících. Kupodivu podle průzkumu z roku 2009 byla tramvaj T3 značky Tatra stále nejoblíbenější vůz. Ale Pražané se mají na co těšit, protože nově dodávané vozy budou vybaveny klimatizací a také lze očekávat rozšíření terminálů pro prodej jízdenek přímo ve voze pomocí bezkontaktních bankovních karet.

Pražský okruh.
Nespokojenost roste. Lidi nejvíc pálí doprava. Ta rozhodne komunální volby

Jak by se dala zlepšit dopravní situace v Praze?
Dopravní situace v Praze je poměrně dobrá. V žebříčku nejlepších měst s udržitelnou mobilitou se Praha umístila pátá a co se ekonomických přínosů veřejné dopravy týče, byla druhá hned za Curychem. I v rychlosti přepravy je na tom Praha celkově dobře a kolon máme oproti jiným městům podstatně míň. Mohlo by se ale postavit více záchytných parkovišť v režimu P+R pro lidi dojíždějící do Prahy, a to zejména u nádraží příměstské železnice přímo v regionu. Již dnes je velký zájem a ta parkoviště, která již existují, jsou silně využívaná. V centru by se měly budovat nová podzemní nebo patrová parkoviště jen na úkor zrušení parkovacích stání na ulici. Praha by měla také pokračovat ve zlepšování bezbariérového přístupu a je to v dlouhodobém plánu dopravního podniku.

Tramvaj 14T po inovaci zkvalitní přepravu cestujících.
Výměna sedaček v tramvajích. Dopravní podnik nahradí čalouněné plastovými

A co pražské metro? Mluví se teď často o plánované lince D. Vyplatí se doopravdy stavba čtvrté linky?
Tak například směrem na Libuš je doprava naprosto nedostačující. Jezdí tam kloubové autobusy a přivážejí lidi na metro C, čili tady je vybudování metra D určitě potřebné. Přetížené jsou také linky metra v centru Prahy, proto mělo metro D pokračovat z jižního města kolem hlavního nádraží dále na sever.

A jak by se měl vyřešit spoj na letiště?
Myslím si, že plán metra v úseku Motol – Letiště Václava Havla je nešťastný, protože linka byla odkloněna z Dejvic na Motol a tím by ztrácela na atraktivitě. Není vhodné, aby se odtud pokračovalo na letiště. Lepším řešením je moderní železnice, která by navazovala na další vlakové spoje a na hromadnou dopravu. Ideálním řešením je nový projekt podzemního železničního tunelu pod Prahou, který umožní vlakové spojení letiště s centrem Prahy přibližně za 12 minut.

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč
Metro D: dopravce zrušil zakázky na průzkum, musí hledat geology znovu

Je pro turisty pražské MHD srozumitelné?
Z osobních zkušeností vím, že cizincům dělá hlavně problém si jízdenky koupit. Často ještě nejde v automatech na jízdenky platit jinak než mincemi, a ty turista, který právě přijel, u sebe nemá. Už se ale do vozů zkušebně zavádějí bezkontaktní platební terminály, které by mohly být pro cizince srozumitelnější. Také dopravní podnik plánuje lepší označení v anglickém jazyce, aby se mohli turisté v Praze lépe orientovat.

Je Lítačka tím krokem kupředu?
Lítačka není v zásadě špatná, ale je to již zastaralá technologie. Do budoucna bude potřeba využít nových technologií a dát lidem možnost nahrát si kupón například na kreditní kartu. Další možnost je mobilní aplikace, do které by si mohl cestující nahrát jízdenku nebo časový kupón. To by zjednodušilo cestování po Praze také turistům. Těch možností je ale samozřejmě mnohem více.

Tunelový komplex Blanka.
Další spor v koalici. Po mostu a metru teď kvůli Vlastě a tunelům