Tolik nedávná tisková zpráva sociálních demokratů, která okamžitě zvedla vlnu veřejného zájmu i nevole. Ihned se sepisovaly petice se stovkami podpisů.

Chceme pomoci i bezdomovcům

„To je vždycky, když chybí správné informace. Nikdo, tedy ani magistrát, zrušit linku důvěry nehodlá. Spolu s ním jen hledáme smysluplný projekt, do kterého tuto linku odpovídajícím způsobem začlenit," vysvětlil Deníku Tomáš Ján, ředitel Centra sociálních služeb Praha (CSSP). Právě tato instituce by se v budoucnu měla specializovat především na provozování azylových domů, pomoc bezdomovcům, a kromě jiného i terénním službám."

„Právě rozšiřování služeb v souvislosti s řešením problematiky bezdomovectví je důvodem, proč chceme služby, které s náplní činnosti centra nesouvisí, převést do jiného funkčnějšího režimu," zdůvodnil záměr náměstek primátora pro sociální oblast a zdravotnictví Ivan Kabický.

Nejvíc volají zoufalí lidé večer

A tak linka zatím žije svým obvyklým životem, na kterou volají lidé v krizových situacích. „V podstatě popisují stejné osobní problémy, které přerůstají v psychická traumata. Frekvence je třeba jeden hovor za hodinu, někdy i více. Vůbec nejčastěji tito lidé volají kolem dvacáté hodiny," specifikoval ředitel centra Tomáš Ján.

Podle něho ročně telefonuje přes 12 tisíc osob, z toho je zhruba 8 tisíc smysluplných. „Samozřejmě že naše služby chceme a doufám, že budeme i v příštím roce," doplnil ředitel Centra sociálních služeb Praha.

To poskytuje nonstop telefonickou krizovou pomoc na čísle 222 580 697. Metropole na její provoz ročně přispívá téměř čtyřmi miliony korun. Přitom nejde o bezplatnou službu.

„Volající hradí poplatek operátorovi dle tarifu, který využívá pro spojení s „pevnou linkou". V případě komunikace přes sociální sítě zase platí za internetové připojení," vysvětlil ředitel Ján s tím, že dokud nebude rozhodnuto o dalším působení linky, na jejím provozu nic nezmění.Což by bylo jen dobře, protože osoby v zoufalé životní situaci, přerůstající v rozhodnutí skoncovat se životem na linku třeba nejdřív zavolají, ale…

"Často slyšíme jen nějaké neurčité vzdechy a pak telefon dotyčný beze slova položí. Je pak těžké usuzovat, co ho k tomu vedlo," glosoval Tomáš Ján.

Za sebevrahy i třikrát denně

Na tuto otázku pak většinou dá odpověď volající sám. Konkrétně dopisem na rozloučenou. Jako například minulý čtvrtek.

„V nočních hodinách byly přivoláni naši zdravotníci do Vysočan, odkud byl hlášen pád osoby pod vlak. Přes rekordně krátký dojezdový čas osmi minut nebylo v silách záchranářů 39letému muži pomoci. Při střetu s vlakem utrpěl zranění neslučitelná se životem, kterým na místě podlehl. Podle indicií z místa události se jednalo o další případ dokonané sebevraždy," sdělila Jiřina Ernestová, mluvčí pražské záchranky. Bohužel, kvůli sebevraždám záchranáři vyjíždějí i několikrát denně. Opět smutný příklad na konci března se v jeden den staly hned tři. V Radotíně se dopoledne oběsil 61letý muž, v odpoledních hodinách v Podolí druhý, 65letý a večer v Radotíně se zastřelil 41letý muž.

Transformaci Pražské linky důvěry navrhovali před časem sami zaměstnanci. Její provoz měl být podporován v rámci grantového systému. „Chápeme, že provoz této služby je finančně dosti náročný a málokomu se chce do určité nejistoty. V řadě krajů je možné pozorovat, že se snaží tyto linky také omezovat. To ale není naším cílem, naopak chceme nalézt koncepčnější model fungování s možností napojení na návazné služby," uzavřel náměstek Kabický. Dnešní doba klidu na duši zrovna dvakrát nepřeje, zaznívá okřídlený postesk z řad obyvatelstva. Je tedy zmíněná linka takříkajíc v jednom ohni?

„V poslední době zaznamenáváme pokles počtu hovorů. Na druhou stranu až překvapivě vzrostl počet mimopražských volajících. Loni to bylo z celkového počtu přibližně 70 procent," uzavřel ředitel Tomáš Ján.

Co jsou a jak fungují české linky důvěry

- Linky důvěry původně vznikaly s posláním předcházet sebevraždám. Během času se ale ukázalo, že mohou účinně pomáhat v daleko širším okruhu krizových situací. Na území dnešní ČR vznikla první linka důvěry v roce 1964, a to jako služba psychiatrické kliniky Ke Karlovu v Praze.

- Na linky důvěry se lidé nejčastěji obracejí s osobními, partnerskými a rodinnými krizemi, s problémy závislosti a sociální patologie, se zdravotními, sociálními a právními otázkami i v situacích šoku a ohrožení.

- Na Pražskou linku důvěry volá ročně zhruba 12 tisíc osob.

- Číslo linky: 222 580 697