Ta nejen v souvislosti s Lítačkou chystá proti hlavnímu městu právní kroky, které mohou zabolet. Nová zelená tramvajenka totiž byla podle EMS napojena na odbavovací systém DOS, který užívá dopravní podnik, bez vědomí EMS, tedy majitele onoho odbavovacího systému. Uživatelům Lítačky prý však naštěstí nehrozí, že by firma EMS Lítačku od DOSu „odstřihla", čímž by Lítačka ztratila smysl.

„Navzdory vyhroceným vztahům s Prahou jsme historicky nic neblokovali, pomáháme obnovovat systém v případě výpadků a do budoucna nic blokovat nehodláme. Ve sporech budeme postupovat právní cestou a pravděpodobně zahájíme mezinárodní arbitráž. Bohužel nemáme možnost řešit spory jinak," sdělil včera mluvčí EMS Martin Opatrný.

„Původní programové vybavení společnosti EMS jsme nijak nezkoumali," odmítá nařčení z porušení licenčních práv Martin Rejzl, zástupce firmy XTCard, která se spolu s IT experty pražského magistrátu podílela na vzniku Lítačky a jejím uvedení do praxe.

Parazitování na systému

Majitel elektronické tramvajenky Opencard - firma eMoneyServices (EMS) je přesvědčen, že nová Lítačka, kterou si dosud vyzvedlo skoro 3500 lidí, funguje neoprávněně. Respektive že parazituje na stávajícím systému, který vlastní právě EMS.

„Čistě technicky vzato nemůžete do žádného systému vložit novou část bez znalosti systému původního. Přesně to je v rozporu s licenčními smlouvami a patrně i autorským zákonem," vzkázal včera mluvčí EMS Martin Opatrný.

„Lítačka nejen, že nevzešla z řádného výběrového řízení, ale je také poznamenána protiprávními postupy, plagiátorstvím, či zneužitím know-how. Licenční smlouvy, soudní příkaz i exekuční příkaz Praze ukládají povinnost o všech důležitých krocích týkající se systému EMS informovat. Hlavní město neinformovalo nikoho a ještě přitom porušilo smlouvy a asi i zákon," řekl dále Opatrný.

Odmítl, že by zavedení Lítačky znamenalo slibované „odstřižení" od majitele Opencard. Spojení podle něj nadále trvá, mimo jiné kvůli napojení Lítačky na odbavovací systém DOS, užívaný dopravním podnikem, avšak stále vlastněným firmou EMS.

S Lítačkou prý mohou nastat podobné problémy jako s Opencard. „Ani k Lítačce totiž Praha nevlastní zdrojové kódy," tvrdí Opatrný. Výsledkem podle něj však naštěstí nebude blokování Lítačky a tudíž poškození cestujících pražskou MHD. Pravděpodobné jsou ale žaloby a dokonce i mezinárodní arbitráž.

Důvodem má být možné porušení autorského zákona a licenčních smluv. Například právě v otázce využívání odbavovacího systému DOS Lítačkou.

Změní se jen „penězovody"?

Jak Opatrný připomněl, licence pouze opravňují dopravní podnik, respektive Prahu, systém Opencard či DOS užívat. Nikoliv jej zkoumat či upravovat. K tomu by totiž Praha potřebovala kromě smluvního vztahu také ony zdrojové kódy. „O jejich koupi ale Praha v současné době neprojevila zájem," informoval mluvčí EMS.

Firma i nadále kritizuje fakt, že o zavedení a spuštění Lítačky nerozhodla městská rada ani zastupitelstvo, nebylo vypsáno řádné výběrové řízení ani stvrzena žádná dohoda s EMS.

„Praha se zavedením Lítačky nezbavila závislosti na EMS, pouze založila závislost novou na firmě XTCard a finanční skupině J&T, které jsou majetkově propojeny. Právě proto, že Praha k Lítačce nevlastní zdrojové kódy a počet licencí je omezený a tudíž se musí městská společnost Operátor ICT spoléhat na XTCard, že zdrojové kódy upraví. V tuto chvíli jsou uzavřeny dvě rádoby drobné smlouvy s XTCard. Ty však již nyní zakládají novou závislost," řekl Opatrný.

„Systém Lítačky bude nutně potřebovat také podporu, úpravy a tak dále. To bude znamenat nové smlouvy a nové náklady. Podíváme-li se na počátek Opencard, pak systém vzešel na rozdíl od Lítačky z rozhodnutí rady i zastupitelstva a z otevřené veřejné soutěže. Opencard v počátku také stála „jen" pár milionů. Praha se zkrátka rozhodla vybudovat Opencard II, změní se jen penězovody," míní Opatrný.

Dodal, že jediným čistým a právním řešením je vypsat otevřené výběrové řízení, odepsat investovanou více jak miliardu korun a postavit celý systém znovu. „To, že se protiprávně vykradou některé části původního systému a doplní softwarem na výdej karet, problémy neřeší, pouze přidělává nové," uzavřel.

Finální řešení určí Praha

„Ano, je zde problém. Na dopravním podniku je takzvaný Dopravně odbavovací systém (DOS). Byl vyvinut firmou eMoneyServices (EMS). Ta ovšem momentálně nemá žádnou platnou uzavřenou smlouvu. Půjde maximálně o licence. Pokud bude na Lítačku nahrán nový kupón v rámci starého DOSu, za to bude Praha platit další peníze," sdělil k problematice napojení Lítačky na DOS Martin Viac z městské firmy Operátor ICT, která spolu s firmou XTCard projekt Lítačka vyvinula.

„Chceme stav konsolidovat. Vše je zatím pouhé náhradní, dočasné řešení. Finální řešení určí Praha. Ta musí říct - budeme používat jenom plastové čipové kartičky, nebo mobilní aplikaci, nebo bankovní karty, nebo všechno dohromady," doplnil Viac s tím, že je právě jen na hlavním městě, jak případně onen software s názvem DOS do budoucna obejít, a skutečně se tak nadobro zbavit jakýchkoliv vztahů s firmou EMS.

„Nejsme ale blázni, abychom něco kradli. Nic jsme nekopírovali, nic jsme nedělali ilegálně. Ten systém jsme komplet připravili i za pomoci expertů z dopravní fakulty ČVUT. Písemně to doložíme i zastupitelům hlavního města," ubezpečil Viac.

„Ze strany naší společnosti nedošlo k žádnému protiprávnímu zkoumání programového vybavení, patřícího společnosti eMoneyServices. Modul pro výrobu karty je v rámci systému tak zvané Zjednodušené přepážky zcela oddělen od vlastního card management systému," reagoval na nařčení z plagiátorství a porušení autorských práv EMS zástupce XTCard Martin Rejzl v oficiálním dokumentu.

Trvá na tom, že autorská práva porušena nebyla. „Systém Zjednodušené přepážky není kompatibilní se stávajícím softwarem provozovaným v Pražském centru kartových služeb, přičemž při vývoji nebyl tento cíl sledován a samozřejmě ani požadován," vzkázal už dříve Rejzl.

Primátorka: Vydírání je konec

O tom, že Lítačka vznikla zcela standardně ujistila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) zastupitele už na lednové schůzi. „Projekt existuje, je funkční a zbaví nás závislosti na společnosti EMS, která nás stále dokola vydírá. Například prodlužováním bezpečnostních certifikátů k Opencard vždy jen o týden a nikdy není jisté, že se k prodloužení certifikátu dostaví," řekla mimo jiné primátorka.

Pro Lítačku musejí lidé zatím s fotkou, z opencard nejde nahrátPro vyhotovení nové karty na pražskou MHD Lítačka zatím lidé musejí předložit fotku, z databáze opencard v některých případech nejde nahrát. Všechny fotografie by měly být nahrané v systému začátkem příštího týdne, řekl to mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Na problémy s vydávání karet upozornil deník Blesk.cz. Praha už nových karet za týden vydala kolem 3500, opencard má asi 1,2 milionu uživatelů.

Lidé mají několik možností jak situaci vyřešit. Buď mohou přinést pasovou fotografii nebo ji úředník může naskenovat z jiného průkazu. Nesmí jít ale například o občanský nebo řidičský průkaz, kde je fotografie vytištěná. Další možností je nechat se vyfotit přímo ve Škodově paláci. Podle zkušeností redaktorky, která si šla kartu vyměnit hned 1. března, ale fotografie přehrát z opencard šla bez problémů.

Čtěte také: Na vydání nové karty Lítačka lidé první den čekali asi 40 minut