Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praze chybí miliardy na Blanku

Praha - Z návrhu rozpočtu je jasné, že město bude muset utáhnout opasky. Nebude třeba na žádné nové dopravní stavby.

20.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Šetření začíná, peněz je málo, a tak se na některé plánované stavby a další akce hlavního města zkrátka vůbec nedostane. Na druhou stranu nemělo by být tak zle, aby koalice neprosadila například MHD pro děti do 15 a seniory nad 65 let zdarma, na to miliony budou.

Na finančním výboru magistrátu se ve středu jednalo o finančních zdrojích pro letošní rok. První výhled je takový, že bude mít město v rozpočtu přibližně 52,5 miliardy korun.

Co to znamená pro samotné obyvatele? Například kapitola dopravy by mohla být přiškrcena až o tři miliardy korun a v tu chvíli by se na stavbu tunelového komplexu Blanka dostalo.

„Zatím to vypadá, že na oblast dopravy půjde bezmála osm miliard korun. To by znamenalo, že rozhodně nebudou zahájeny v podstatě žádné nové dopravní investice. Pouze budeme pokračovat v těch zahájených nebo připravených. Velká část peněz by šla samozřejmě na strategické akce, na stavbu Městského okruhu, konkrétně Blanky a přípravu dalších částí by to bylo asi 4,5 miliardy korun,“ uvedl na jednání výboru první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Pro Blanku by to s jistotou znamenalo další zdržení, protože tato částka by nestačila na práce a technologie na celý rok.

S prodloužením metra má pomoci EU

Další dvě miliardy by měly jít na prodloužení trasy metra A do Motola. Tyto peníze chce město získat z operačního programu Evropské unie. „Na ostatní stavby, které nejsou označeny slovem strategické, vychází zhruba 1,2 miliardy korun. Ale nic není jisté a stále diskutujeme a na rozpisu pracujeme,“ pokračoval Březina.

Více o dopravních plánech na rok 2011 čtěte ZDE

Nedostatek financí pravděpodobně způsobí potíže také pražskému dopravnímu podniku. Ten potřebuje stamiliony korun zejména na nákup nových autobusů a tramvají 15T ForCity.

Nové autobusy a tramvaje budou

Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák Deníku řekl, že v případě nedostatku financí v oblasti investic bude nutné samozřejmě vyjednávat s dodavateli, případně upravit splátkové kalendáře a podobně. „V žádném případě ale nehodláme připustit, aby byla například ohrožena dodávka nových autobusů. To by nám totiž v konečném důsledku způsobilo i další problémy tím, že bychom měli v provozu staré autobusy, které mají mnohem vyšší náklady na údržbu a provoz,“ vysvětlil Dvořák.

Podle jeho slov by neměla být omezena ani dodávka nových tramvají.

MHD pro děti a seniory zdarma

Ne všude se ale bude šetřit. Město například chce, aby už od 1. července měli pražskou MHD zdarma děti do 15 a senioři nad 65 let. Za půl roku by to mělo stát navíc 120 milionů korun. „S touto položkou v rozpočtu počítáme. Je to otázka priorit, a toto je priorita,“ uvedl předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD). Více ZDE

Opozice s tím ale nesouhlasí. „Když to spočítáme, za čtyři roky to bude miliarda korun navíc, a to rozhodně není málo. Měli bychom se spíše dívat, kde můžeme ušetřit,“ sdělil člen výboru Zdeněk Tůma (TOP 09).

Nově by pak měli v letošním roce dostávat odměny také učitelé základních škol, zde chce magistrát vyčlenit 100 milionů korun.

Město pak hodlá využít úspory z minulých let, které dohromady dělají jednu miliardu.

Jak přesně magistrát peníze rozdělí mezi jednotlivé rozpočtové oblasti, zatím není jasné. Rozpočet se bude schvalovat až na únorovém zasedání zastupitelstva, návrh by měl být zveřejněn na začátku příštího měsíce.

Pětimiliardový úvěr

Město by se do té doby také mělo rozhodnout, jak letos do konce května splatí pětimiliardový úvěr. Hulinský navrhl, že by si Praha mohla vzít jiný úvěr, ze kterého by splátku pokryla. „Jedná se o velmi výhodné obligace s nízkou úrokovou sazbou,“ dodal Hulinský. Tvrdí, že zadlužení města by se tím nezvýšilo a možná by si Praha měla vzít rovnou sedm miliard, kdy by dvě miliardy zůstaly jako rezerva na další splátku úvěru v roce 2013.

Zdeněk Tůma s úvěrem nesouhlasil a obává se, že zmíněné dvě miliardy by město mohlo utratit na něco jiného. „Měli bychom uvažovat více strategicky a hledat místa, kde by se dalo pět miliard ušetřit,“ doplnil.

Autor: Lukáš Marek

20.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení