Třiatřicetiletý Jiří Petrovič ze Žižkova byl před pěti lety sražen na přechodu u paláce Flóra osobním vozem. Jeho zranění naštěstí nebyla vážná. Fyzicky se zotavil rychle, s psychikou je to horší.

„Ještě dva roky po nehodě jsem trpěl pocity strachu a pokud to bylo jen trochu možné, raději jsem nevycházel na ulici,“ vzpomíná Jiří. „Dodnes mě ta úzkost zcela neopustila. Uvědomil jsem si totiž naplno, že Praha není městem pro lidi. Patří spíš automobilům. Přechody pro chodce jsou zvláště na Žižkově zoufale nebezpečné,“ vylíčil Deníku. „Měla by přijít zásadní změna, která by ulice vrátila chodcům tak, jak je tomu například v holandských městech. Nějaká regulace, spojená se stavebními úpravami komunikací,“ dodal.

Jiřímu do jisté míry dává za pravdu takřka každý pěší, který se po Vinohradské třídě, zvláště pak v okolí paláce Flóra, pohybuje. Deník včera oslovil deset náhodně vybraných chodců a všichni bez rozdílu se cítí být ohroženi překotnou dopravou. Obrovské množství aut zaparkovaných podél chodníků i v těsné blízkosti přechodů nepřehlednou situaci jenom zhoršuje. Máme očekávat změnu, po které volá Jiří i naprostá většina „pěších“ Pražanů? Zdá se, že ano. Ba co víc? O podobě „zlidštění“ Vinohradské třídy, které v rámci rekonstrukce chystá v příštích letech magistrát, by mohli spolurozhodovat samotní chodci.

Řada podnětů

Už dnes je jisté, že jejich podněty dostanou co nevidět na stůl nejen odpovědní úředníci, ale také politici z magistrátu i radnice Prahy 3. To vše díky anketě, uskutečněné na začátku listopadu právě na Vinohradské třídě iniciativou Přechody a dobrovolníky nejen z řad Strany zelených.

Odpovídaly v ní dvě stovky respondentů různých věkových skupin. Právě oni přesně označili nejnebezpečnější i pro chodce nepříjemná místa na Vinohradské.

„Zejména křižovatky v dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad při Vinohradské třídě a přechody na Flóře jsou dle mého názoru pro chodce velmi nevhodně řešené,“ uvedl jeden z dobrovolníků ankety a dlouhodobý organizátor podobných anket Miroslav Trejtnar.

Miroslav Trejtnar dodal, že primárním impulsem k uspořádání této ankety byl plán magistrátu na rekonstrukci Vinohradské třídy v příštím roce. Smyslem akce tedy bylo při této příležitosti zjistit, jak jsou občané či návštěvníci Prahy 3 spokojeni s řešením přechodů v této lokalitě.

Dotázaní měli za úkol písemně vyznačit jimi používané pěší trasy a zhodnotit, na jakých místech dle jejich názoru přechod pro chodce chybí. Měli také možnost posoudit vhodnost rozmístění tramvajových zastávek, eskalátorů a výtahů při vstupech do stanic metra na trase A.

Chybí přechody

Jak uvedla jedna z účastnic ankety Rebeka Vadasová (SZ), v současné době se výsledky vyhodnocují, ale již nyní lze předběžně usoudit, že přechody pro chodce zcela určitě chybí na křižovatce umístěné v dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad a nevhodné je také řešení pro pěší, kteří míří z Jičínské ulice k Paláci Flóra.

„Výsledky ankety hodláme v nejbližších dnech předat příslušným zastupitelům, jak Magistrátu hlavního města Prahy, tak místní městské části,“ dodal Lukáš Haupt, místopředseda Strany zelených v Praze 3. Akce navázala na podobný průzkum realizovaný loni na podzim, jehož cílem bylo zmapovat cesty rodičů s dětmi do mateřských škol.

Na otázky v dotazníku odpovědělo 330 rodičů dětí z jedenácti školek. Výsledky ankety byly letos v lednu předány Jiřímu Sladkovskému, místostarostovi Prahy 3 a radnímu pro dopravu.

Miroslav Trejtnar připustil, že díky jejich iniciativě se již radnice rozhoupala k úpravám některých nejkritičtějších míst.

„Máme z toho radost. Budeme ale v tlaku pokračovat“, doplnil Trejtnar.