Malované nádobí, příbory, bižuterie, paroží, porcelánové sošky, ale i staré struhadlo nebo dokonce historický kolovrátek, to všechno zde milovníci starých časů najdou.

Povodně jim chuť podnikat nevzaly 

Jedna z tradičních pražských prodejen tohoto druhu stojí v Saské ulici na Malé Straně. Rodina Zuzany Štěrbové zde podniká už 25 let, společně s bratrem pak krámek vedou od roku 2003.

Tehdy to bylo krátce po ničivých povodních, které prodejnu úplně vyplavily. Začít tak museli úplně od začátku a bez jakékoli pomoci. I přesto se jejich živnost nakonec podařilo zachránit.

Stále dominují starší zákazníci 

Za roky práce má už majitelka bohaté zkušenosti a dobře ví, jaké věci by mohly mít úspěch. Čas od času ji přesto zákazníci překvapí. „Stává se, že nějaké zboží leží na pultech deset let a najednou ho všichni shání. Ti, kteří přijdou nakupovat, ale vybírají hlavně podle citu," upozorňuje Štěrbová.

Pomalu se také mění struktura lidí, kteří nejrůznější vetešnictví navštěvují. Stále dominují zástupci starší generace, kteří si rádi vybavují chaty a chalupy předměty, na které mají vzpomínky.

Japonci jsou aktivní sběratelé 

Do prodejny pak s oblibou chodí i zahraniční turisté. „ Občas k nám zavítají návštěvníci z Japonska, kteří patří mezi aktivní sběratele. Mezi jejich oblíbené kousky patří naše konvičky na zalévání rostlin, které prý doma vůbec neznají," podivuje se spolumajitel Podolského vetešnictví Jiří Majrich.

Stále častěji si však najdou cestu do vetešnictví i mladí lidé. Retro je totiž trendem posledních let, což dokazují i populární bleší trhy, které na mnoha místech Prahy opět ožívají. I staré předměty se tak stávají součástí moderně zařízených bytů.

Zájem je o příbory i staré mlýnky 

A co vlastně zákazníci nejraději kupují? „U mě se nakupují asi nejvíce kuchyňské potřeby, doplňky do bytu a do domu. Sháňka je po talířích, hrnkách, skleničkách i příborech," tvrdí majitel malého vetešnictví v Melounové ulici Tomáš Vojkůvka.

U Zuzany Štěrbové je zase největší zájem o staré mlýnky a lampy. Velká poptávka pak je i po hudebních nástrojích a prodávají se také staré hračky.

Zavedení vetešníci rozšiřují nabízený sortiment především o nepotřebné věci, které jim lidé sami nosí. Nezanedbatelnou částí nabídky jsou ale i předměty z pozůstalostí.

Vetešnictví. Infografika.

Čtěte také: První pololetí přineslo rekord pro starožitnosti a vysoké nárůsty