Bourat se nebude poštovní dvůr, s odejmutím památkové ochrany nesouhlasilo ministerstvo kultury. Podle návrhu, který magistrát vyvěsil na svých webových stránkách, by měly být přeměněny plochy, které už nejsou pro provoz železnice potřebné. Magistrát při projednávání změny respektoval požadavky ministerstev dopravy a kultury. Protože ministerstvo kultury chtělo i nadále ochránit objekt pošty, nebude možné rozšířit kolejiště nádraží na úkor pošty u Hybernské ulice. Přesunutím kolejiště se měla uvolnit plocha na opačné straně u ulice Na Florenci, kde se plánovala nová výstavba. Návrh změny tedy s touto výstavbou nepočítá.

Nástupiště budou rozšířena

Nástupiště by měla být nově uspořádána, na úkor nevyužívaného zázemí u ulice Na Florenci budou nástupiště rozšířena. „Cílem je zajistit dostatečný prostor pro rozvoj příměstské a městské železniční dopravy v jedné ze dvou centrálních železničních stanic hlavního města,“ uvádí se v návrhu. U Trocnovské ulice bude zachován prostor pro případné pokračování Nového spojení, které pomocí estakád spojuje několik pražských nádraží.

Návrh umožní přestavbu autobusového nádraží na Florenci, nádraží by mohlo být součástí nové zástavby. Je navrženo propojení ulic Na Florenci a Pernerova, u Muzea hlavního města Prahy by měl vzniknout nový veřejný prostor se zelení, který by pokračoval směrem k Vítkovu. Uvažuje se i o možném budoucím propojení ulic Na Florenci a Opletalova například podchodem nebo nadchodem nad kolejištěm nádraží.

Vyhodnocuje se také vliv na životní prostředí

Změna počítá i s vybudováním železničního muzea v areálu bývalého depa Masarykova nádraží. Přes areál muzea by mělo být možné projít pěšky na Vítkov.

U změny bylo vypracováno vyhodnocení vlivu na životní prostředí. Podle odborníků je území nadlimitně zatíženo provozem na Severojižní magistrále, odborníci proto navrhují, aby se budoucí výstavba řešila současně se zklidněním magistrály. Změnu ale považují za přijatelnou.

Pražský magistrát v současnosti připravuje další dvě změny územního plánu, které by měly umožnit přeměnu Smíchovského a Nákladového nádraží Žižkov. V případě žižkovského nádraží ale musí město nově počítat s tím, že ministerstvo kultury tento týden prohlásilo hlavní budovu za kulturní památku. U Smíchovského nádraží má zase připomínky Praha 5, na jejímž území nádraží leží. Změna týkající se Masarykova nádraží tak má ke schválení zřejmě nejblíže.