Lávku pro pěší a cyklisty chce realizovat starosta Prahy 5 Radek Klíma. „Pracujeme na projektu propojení severního cípu Císařské louky se smíchovskou náplavkou," prozradil Pražskému deníku.

Tvrdí, že je důležité vše dotáhnout, protože část páteřní cyklotrasy A1 vede v současnosti po velmi frekventované ulici Strakonická. Cyklisté, kteří přijíždí směrem z Radotína a Hlubočep po levém břehu Vltavy by ale v budoucnu mohli najet u čerpací stanice na Strakonické přes stávající most až na Císařskou louku.

Po průjezdu dlouhým ostrovem by se přes novou lávku napojili na smíchovskou náplavku a mohli pokračovat směrem k centru. Vyhnuli by se tak nebezpečnému úseku u Smíchovského nádraží.

Starosta tvrdí, že by rád, aby stavba stála ještě do konce volebního období, tedy do roku 2018. Jenže problém je v tom, že plánovaná lávka přetíná takzvaný ochranný přístav, kde v případě záplav nachází útočiště desítky velkých i malých lodí. Nesmí proto žádným z nich bránit.

Otočný či sklopný most

Původní plán sice počítal s dostatečně vysokým mostem, projekt ale narazil na odpor památkářů. Technická správa komunikací, která je investorem, tak musí vymyslet nový. V letošním rozpočtu proto na něj vyhradila prostředky, aby zjistila, jak bude technicky možné situaci řešit.

V úvahu pak připadá varianta s otočným nebo sklopným mostem. V následujícím roce by už mohly finišovat přípravy a v ideálním případě by se začalo s realizací.

S vybudováním lávky souhlasí i vedoucí informačního centra Prahou na kole Vratislav Filler. „Jde o dlouhodobý záměr a je to návrat k něčemu, co určitě má smysl. Most umožní objet bezpečně a v klidu problémovou oblast, kde neexistuje komfortní trasa a navíc se zde bude v budoucnosti stavět," upozorňuje Filler.

Magistrát se naposledy pokoušel realizovat stavbu klenuté lávky propojující Císařskou louku s levým břehem Vltavy už v roce 2008. Náklady měly tehdy vyjít na 32 milionů korun a přispět měla i Evropská unie.

Z Holešovic na Štvanici

Podobný plán se snaží po letech vzkřísit také Praha 7 a Praha 8, které chtějí spojit lávkou Holešovice, ostrov Štvanici a Karlín. Obě městské části minulý měsíc schválily memorandum o společném zájmu pěší most postavit.

„Jsem velmi rád, že se nám podařilo s Prahou 7 domluvit na obnově tohoto projektu. Štvanice i Holešovická tržnice budou snadno dostupné, cyklisté i chodci získají bezpečnou možnost, jak se mezi těmito oblastmi pohybovat," prohlásil starosta Osmičky Roman Petrus (ČSSD).

Podle starosty sedmé městské části Jana Čižinského (Praha 7 sobě) by lávka navíc pomohla zlepšit pěší a cyklistické propojení širšího centra.

Společný dokument byl nyní odeslán na magistrát, který rozhodně, kdy bude projekt realizovat. V letošním rozpočtu hlavního města ale tyto prostředky přichystány nejsou. Vše je tedy otázkou dalšího jednání.

Podobně jako v případě Císařské louky, i zde se navíc naskytl problém s technickým řešením. Zavěšená konstrukce se dvěma podporami v řečišti a dvěma na břehu byla vypracována už v roce 2000, jenže po ničivých záplavách o dva roky později se ukázalo, že by se kvůli protipovodňové ochraně musela zvednout o další tři metry a nemohla by už tak být bezbariérová.

Je tedy otázkou, zda bude teď nutné vypsat zcela novou soutěž, nebo se bude komplikovaně přepracovávat původní návrh. Starosta Prahy 7 ale neději neztrácí. „Na hlavním městě se budeme snažit vyjednat brzké řešení této záležitosti. Pevně věřím, že bude tato snaha úspěšná a že se lávky v dohledné době dočkáme," doufá Čižinský.

Čtěte také: Lávka spojí hned několik částí města