Na nové jízdní řády autobusů a tramvají si budou muset od září zvyknout cestující v pražské MHD. S počátkem nového školního roku se mění trasy a intervaly téměř osmi desítek spojů.

Změny se budou týkat především autobusů. Na největší úpravy se musí připravit obyvatelé v severovýchodní části metropole, kde společnost Ropid zareagovala na připomínky občanů po květnovém prodloužení metra.

Páteřní linky posílí

„Zásadní informací je pro nás rostoucí obliba páteřních autobusových linek, které jezdí v krátkých intervalech a v atraktivních trasách. Proto jsme se rozhodli jejich význam v této oblasti zvýšit,“ uvedl Martin Jareš, vedoucí odboru plánování Ropidu.

V tomto duchu bude prodloužena do Čakovic páteřní linka 195 jezdící ze Zahradního Města, kratších intervalů se pak dočká linka 186 spojující Holešovice a Černý Most. Výrazně se mění trasa autobusu 183, který zajišťuje propojení Severního Města s průmyslovou oblasti v Hostivaři – nově bude obsluhovat i Hrdlořezy, Jarov a oblast Harfy.

„Díky tomu nabídneme lidem možnost přestupu v uzlech Spojovací, Nádraží Libeň a Vysočanská. Autobusy se také vyhnou problematické části trasy vedoucí po Průmyslové a Kbelské ulici, kde se pravidelně tvoří kolony. Ty pak způsobují nepravidelnosti a zpožďování jednotlivých spojů,“ říká Jareš.

V noci na více míst

V celé Praze bude rozšířen provoz nočních autobusů. Počet linek zůstává zachován (třináct městských a sedm příměstských), zcela nově však obslouží některé oblasti. Snadněji dostupný bude v noci Strahov, Zahradní Město, sídliště Košík, Skalka, Nové Vysočany nebo Hrdlořezy.

#nahled|https://g.denik.cz/63/cc/info_zmena_mhd_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/63/cc/info_zmena_mhd.jpg|Přehled změn v MHD.#
Ke změnám Ropid přistoupil na základě přepravních průzkumů, které ukazují rostoucí počet cestujících v nočních hodinách. Nezůstane však jen u autobusů.
Konec linky 23
Změny nastanou i v kolejové dopravě. Definitivně končí tramvaj číslo 23, kterou zcela nahradí souběžná „dvaadvacítka“. Její intervaly budou zkráceny na polovinu – ve špičkách bude linka 22 jezdit každé čtyři minuty a její provoz bude zajišťovat čtyřicet šest tramvajových souprav.

„Ke změně nás vede potřeba posílení tramvajové dopravy v některých částech města, neboť se začíná projevovat nárůst počtu cestujících v tramvajích díky zavádění zón placeného stání i kvůli enormně rostoucím cenám pohonných hmot,“ vysvětluje důvod změn Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu.

Další úpravy tras tramvají postihnou především Strašnice. Linka 19 bude ve směru od Strašnické odkloněna na Nádraží Strašnice a linka 24 bude proto zkrácena na Kubánské náměstí. Linky 7 a 11 budou jezdit v neděli dopoledne častěji – interval v tomto období bude zkrácen z 15 na 10 minut.